De beste broodvervangers

De beste broodvervangers
Ik probeer al een tijdje minder brood te eten. Dit komt omdat brood voor een groot deel uit zetmeel bestaat en zetmeel feitelijk weer uit lange kettingen van glucosemoleculen bestaat. En glucose is suiker en suiker is niet zo goed voor je… Dus hoewel de boterham met hagelslag heel zo nu en dan mijn bordje nog wel eens versiert, probeer ik meestal toch iets anders te verzinnen om te eten. En dat is nog niet altijd heel makkelijk. Maar ondertussen heb ik toch al wat ervaring op gedaan, die ik hier graag met je wil delen. Dus hier zijn ze, de beste broodvervangers!

Havermoutpap

Havermoutpap is ideaal voor het ontbijt. Het vult goed en je kunt er alle kanten mee op. Ik vind havermoutpap met name geschikt om te combineren met fruit, maar je kunt ook een hartige variant maken. Mijn favoriet is havermoutpap met banaan en een stukje pure chocolade. Ik kook de havervlokken een paar minuten in wat amandelmelk totdat het zacht is en smelt er dan de pure chocolade doorheen. Banaan in stukjes er doorheen en klaar! Om niet elke ochtend weer opnieuw havermout te hoeven koken maak ik altijd twee porties per keer klaar. De volgende dag hoef ik het dus alleen nog maar even weer op te warmen. En dan wel natuurlijk een vers banaantje er doorheen!

Pannenkoeken (maar dan niet van tarwemeel)

Voor zowel ontbijt als lunch zijn pannenkoeken ideaal. De healthyvariant dan, zonder tarwemeel. Ik maak mijn pannenkoeken met amandelmeel of met havervlokken. Beide soorten zijn erg lekker. Maak het af met wat honing of agavesiroop en wat fruit (vers of uit de diepvries) en je hebt een koninklijk maal! Je moet er alleen wel even de tijd voor nemen, want pannenkoeken zijn nu eenmaal niet heel snel klaar te maken. Vandaar dat dit vaak bij mij in het weekend op het menu staat.

(Soya)yoghurt

Ook weer geschikt voor zowel ontbijt als lunch, maar ook als tussendoortje; yoghurt. Of de soyavariant, die ik altijd eet. Met yoghurt kun je het zo simpel of uitgebreid maken als je zelf wilt. Voor een wat lichter ontbijt meng je er wat vers fruit doorheen. En voor een wat stevigere lunch voeg je ook nog wat noten, zaden, kokos, etc. doorheen. Ik neem altijd mijn bakje soyayoghurt met fruit, zaden en noten mee naar mijn werk en eet om een uur of 10. Dat geeft me dan weer genoeg energie om tot de lunch weer verder te knallen.

Eieren

Om een goede vervanging voor brood te kunnen zijn moet je er wel meer dan één eten, maar eieren kunnen ook heel goed een volwaardig ontbijt of volwaardige lunch zijn. Mijn geprefereerde manier van eieren eten is dan in de vorm van een omelet. Die kun je aankleden zoals je wilt. Bijvoorbeeld met geitenkaas, spinazie en zongedroogde tomaten. Of met paprika, ui en knoflook. Of met… Je begrijpt het, je kunt hier ook alle kanten op.

Groente en fruit

Last, maar zeker niet least; groenten en fruit mogen niet ontbreken in een lijst van de beste broodvervangers! Een lekkere (fruit)salade voor de lunch of een goedgevulde smoothie als ontbijt; Ik val in herhaling, maar ook hier zijn de mogelijkheden eindeloos. Door de week naar kantoor neem ik altijd een salade mee. Bijvoorbeeld wittekoolsalade met appel, rozijnen en kaas. Of een groene salade met cherrytomaat, komkommer, zoete puntpaprika en geitenkaas. Om het dan nog wat extra bite te geven voeg ik er vaak ook nog wat noten aan toe. Het is lekker, vult goed en is gezond. Wat wil ik nog meer?!

Zoals je ziet, er zijn voldoende alternatieven voor de oude vertrouwde boterham. Toegegeven, je bent er vaak wat meer tijd mee kwijt dan met het smeren van een boterham, maar ik vind het de moeite zeker waard. Ik hoop ook jou hier mee geïnspireerd te hebben!