Smoothie 101: snel en gemakkelijk een lekkere smoothie

SONY DSC

Een heel gemakkelijke manier om (een deel van) je dagelijkse portie fruit en/of groenten binnen te krijgen is door het drinken van een smoothie. Ik probeer tenminste één keer per week een smoothie te maken, meestal in het weekend. Vaak maak ik dan meteen een big batch, zodat ik ook nog een aantal porties kan invriezen voor later. Want om nou iedere ochtend de blender tevoorschijn te halen….


Smoothies zijn bovendien een relatief gemakkelijke manier om ook bij je kinderen hun fruit en groenten binnen te krijgen. Gaat er op een of andere manier toch gemakkelijker in dan een los appeltje. Gek genoeg ;-).

Hoe een lekkere smoothie te maken
Ik ben nogal een gewoontedier, dus maak mijn smoothies eigenlijk altijd op eenzelfde manier. Maar door te variëren met de ingrediënten komt er iedere keer toch een heel andere smoothie uit!

De basis

Een aantal ingrediënten gebruik ik altijd als basis:

  • Banaan: ik gebruik eigenlijk altijd een banaan, vanwege de zoete, zachte smaak. Banaan is daarbij ook niet te overheersend in combinatie met andere vruchten of groenten, dus het is niet zo dat je smoothie dan per sé altijd naar banaan smaakt.
  • Amandelmelk: je wilt niet dat je smoothie één dikke brui van fruit en groenten wordt, dus je hebt iets nodig om hem mee te verdunnen. Ik gebruik altijd ongezoete amandelmelk, omdat ik het nuttigen van zuivel zo veel mogelijk probeer te beperken. De amandelmelk voeg ik toe nadat ik het fruit en de groenten gepureerd heb. Ik gebruik net zoveel als nodig is voor de voor mij gewenste dikte van de smoothie.
  • Amandelpasta: een flinke theelepel voor de gezonde onverzadigde vetten

Extra fruit of groente

En dan is het een kwestie van combineren maar:

  • Twee flinke handjes verse spinazie of boerenkool voor een gezonde groentesmootie
  • Eén avocado voor een wat meer smeuïge smoothie
  • Twee flinke handen aardbeien, frambozen, bramen, blauwe bessen, mango, sinaasappel, kiwi, peer en noem maar op voor de ‘klassieke’ vruchtensmoothie
  • … (vul maar in!)

Om eventueel nog toe te voegen

Dan is het moment gekomen om eens te proeven of de smoothie wellicht nog lekkerder te maken is:

  • Een paar druppels stevia om het iets zoeter te maken
  • Een klein scheutje vanille essentie voor de lekkere smaak
  • Een paar blaadjes munt of basilicum voor een kruidige twist
  • Een theelepel Spirulina voor nog meer vitaminen en mineralen. Let er hier wel op dat spirulina een behoorlijk uitgesproken smaak heeft, dus voeg er niet teveel aan toe (tenzij je dat heel lekker vindt natuurlijk). En je smoothie wordt er blauw van, nou ja blauw-groen. Moet je van houden.
  • En ook hier zijn de mogelijkheden eindeloos!

En dan blenden maar!
Het is niet veel spannender dan dit. Alle ingrediënten bij elkaar in de blender gooien en blenden maar! Met de hoeveelheden als hierboven beschreven maak je ongeveer voor twee keer een flinke smoothie voor één persoon. Doe je alles keer twee dan ben je dus in één klap voor 4 dagen klaar. En dat in een paar minuutjes tijd.

Enjoy!