Lekker en gezond: bloemkoolpuree

Bloemkoolpuree

In het kader van ‘wat te eten als het geen aardappelen, rijst of pasta is’ maak ik zo nu en dan deze bloemkoolpuree. Simpel, gezond en wat mij betreft een heel goed alternatief voor gewone aardappelpuree. Een perfect bijgerecht dus!

Bloemkoolpuree als bijgerecht

Dit heb je nodig voor 2 personen:

  • 1 kleine bloemkool
  • 6 tenen knoflook
  • 3 theelepels boekweitmeel
  • 2 theelepels kikkererwtenmeel
  • Zout, peper, nootmuskaat naar smaak
  • Eventueel een paar druppels stevia

En zo maak je de bloemkoolpuree:

  • Snijd de bloemkool in roosjes en pel de knoflook.
  • Doe de bloemkool samen met de knoflook in een pan met water en kook dit ongeveer 15 tot 20 minuten totdat het goed gaar is.
  • Laat de bloemkool en knoflook in een vergiet goed uitlekken (je wilt geen waterige puree hebben) en doe het dan terug in de pan.
  • Pureer de bloemkool en de knoflook vervolgens met een stafmixer tot een gladde puree. Je zou ook kunnen stampen, maar dan zitten er waarschijnlijk wat meer stukjes in je puree.
  • Zet de pan nu weer op een zacht vuurtje terwijl je het boekweitmeel en het kikkererwtenmeel door de bloemkoolpuree roert. De puree wordt hierdoor wat dikker en krijgt wat meer ‘body’ en smaak.
  • Voeg daarna naar smaak zout, peper en nootmuskaat toe.
  • Voeg tot slot eventueel een paar drupjes stevia toe om de puree iets zoeter te maken.

Wij eten de bloemkoolpuree graag met een lekkere gebakken zalmfilet en gekookte sperziebonen. Maar je kunt het natuurlijk met allerlei soorten groenten en vlees of vis eten.  En, aangezien de puree zelf al uit groente bestaat, hoef je er niet eens per sé nog extra groenten bij te eten. Of wel, dan heb je gewoon een dubbele portie te pakken ;-)!

Eet smakelijk!

Liefs, Femke

Lees ook meer over de beste vervangers voor pasta, aardappelen en rijst!

Volg mij ook op Facebook en Instagram.