De beste vervangers voor pasta, aardappelen en rijst

De beste vervangers voor pasta, aardappelen en rijst

Een poosje geleden schreef ik dat ik al een tijdje probeer om minder brood te eten. Dit komt omdat brood voor een groot deel uit zetmeel bestaat en zetmeel feitelijk weer uit lange kettingen van glucosemoleculen bestaat. En glucose is suiker en suiker is niet zo goed voor je…. Maar, wat voor brood geldt, geldt net zo goed voor pasta, aardappelen en rijst. Dus wat die dingen betreft ben ik ook aan het experimenteren geslagen, om daar zo goed mogelijke vervangers voor te vinden. Ik heb er ondertussen een aantal gevonden en uitgeprobeerd. Dus laat me je inspireren met mijn favoriete vervangers voor pasta, aardappelen en rijst!

Pasta vervangers
Pasta, maar dan niet van tarwemeel gemaakt. Ik heb ontdekt dat er best wel wat producten op de markt zijn die op gewone pasta lijken, maar gemaakt zijn van bijvoorbeeld kikkererwtenmeel of quinoameel. Of ze ook daadwerkelijk een volwaardige vervanger voor gewone pasta zijn kun je hier lezen.

Courgette
Courgette is een heel goed alternatief voor pasta. Met een spiraalsnijder, of met een kaasschaaf, kun je er bijvoorbeeld slierten of dunne plakken van maken, die je in plaats van pasta kunt eten. Maar je kunt courgette ook heel goed in lasagne gebruiken ter vervanging van de lasagnebladen.

Quinoa
Quinoa is een goede vervanging van rijst in heel veel gerechten. In gerechten waar rijst als bijgerecht geserveerd wordt, kun je dit prima vervangen door quinoa. Maar je kunt ook hele gerechten met/rondom quinoa maken, zoals Mexicaanse quinoa uit de oven of quinoa met roerbakgroenten, ovenbloemkool, roerei en garnalen.

Bloemkool
Ook van bloemkool kun je heel goed ‘rijst’ maken. Door de bloemkool te raspen of in een keukenmachine te vermalen totdat het ongeveer de grootte van een rijstkorrel heeft en daarna te roerbakken tot het gaar is, heb je een heerlijke vervanger voor rijst.

Kikkererwten
Bij currygerechten wordt vaak rijst geserveerd. Maar door aan de curry zelf kikkererwten toe te voegen, is rijst eigenlijk helemaal niet meer nodig. Door het toevoegen van de kikkererwten vult de curry namelijk al erg goed. Maar kikkererwten kun je ook heel goed als alternatief voor (gebakken) aardappelen gebruiken. Door ze in wat olijfolie te bakken tot ze iets knapperig zijn, zijn ze wat mij betreft een volwaardige vervanger van de gewone aardappel!

Zoete aardappel
Zoete aardappel kun je net als kikkererwten heel goed in curry gebruiken, waardoor je bij de curry geen rijst meer nodig hebt. En van zoete aardappel kun je ook wedges maken om in de oven te bakken. Deze kun je dan in plaats van de gewone (gebakken) aardappel eten. Lekker!

Linzen
Linzen zijn perfect geschikt om als bijgerecht gegeten te worden. Linzen passen heel goed bij diverse soorten groenten en vlees of vis. Eet linzen bijvoorbeeld eens met een gebakken zalmfilet en gegrilde groene asperges.

Extra groenten
In plaats van aardappelen of rijst kun je ook gewoon een extra portie groenten eten. En dat hoeven heus niet de saaie gekookte groenten te zijn. Gril je groenten bijvoorbeeld in de oven, of roerbak ze voor een lekkere bite. Lekker, veelzijdig en super gezond!

Je ziet het, er is keus genoeg om de gewone pasta, aardappelen en rijst te vervangen. Je moet alleen zo nu en dan wat creatief nadenken. En soms íets meer tijd vrijmaken voor je gezonde maaltijd. Eet smakelijk!

Liefs, Femke

Volg mij ook op Facebook en Instagram.

Email to someoneTweet about this on TwitterPin on PinterestShare on FacebookGoogle+