How to: Vegan Parmezaanse kaas

Vegan Parmezaanse kaas
Waarom zou je in hemelsnaam vegan Parmezaanse kaas willen eten? Ik bedoel, er gaat toch niets boven een flinke laag echte Parmezaan op dampend bord overheerlijke pasta? Tot een paar maanden geleden zou ik gezegd hebben: je hebt helemaal gelijk. Totdat ik de documentaire What the health keek en mijn interesse in vegan eten echt gewekt was.

> Lees ook waarom het goed is om minder (of geen) vlees te eten

Vegan Parmezaanse kaas

Het probleem met vegan Parmezaanse kaas, als je het mij vraagt, is dat de combinatie ‘vegan’ en ‘kaas’ natuurlijk niet rijmt. En dat je daardoor onbewust en bijna meteen de conclusie trekt dat het dan wel niets zal zijn. Nu moet ik eerlijk zijn en toegeven dat ik de vegan Parmezaanse kaas wel iets minder lekker vind dan de gewone. Maar de nadruk ligt op ‘iets’, want ik was echt oprecht heel erg blij verrast met de smaak ervan! Zo van ‘wow, dit is echt lekker!’

Dit heb je nodig voor flink pot (ongeveer 110 gram) vegan Parmezaanse kaas:

  • 100 gram rauwe cashewnoten
  • 10 gram edelgistvlokken (te koop bij de natuurvoedingswinkel)
  • ½ theelepel knoflookpoeder
  • 1 theelepel (zee)zout

En zo maak je de vegan Parmezaanse kaas:

  • Doe alle ingredienten bij elkaar in de keukenmachine en vermaal totdat het een fijnkorrelige structuur heeft.
  • En…that’s it! Zo simpel is het!

Bewaar de vegan Parmezaan in een luchtdichte pot in de koelkast. Je kunt het zeker wel een week of 2 bewaren (misschien zelfs wel langer)!

PS. Heb je de documentaire What the health nog niet gezien? Dan zou ik hem echt aanraden. De documentaire geeft een goede kijk op welke impact de vlees- en zuivelindustrie heeft op dierenwelzijn, klimaat en milieu en je gezondheid. Natuurlijk, het is allemaal wel heel Amerikaans en er zullen zeker de nodige nuances zijn, maar ik vond hem echt een eye-opener!

Liefs, Femke

Volg mij ook op Facebook en Instagram!

Email to someoneTweet about this on TwitterPin on PinterestShare on Facebook