Quinoa met kip, paprika en tomatensaus

SONY DSCDit is een simpel (oh wat hou ik van simpel!), maar bijzonder smaakvol quinoarecept. ‘Vroeger’ vond ik het altijd moeilijk om lekkere quinoagerechten te vinden/bedenken, maar sinds ik erachter ben gekomen dat je met wat verse groenten, een tomatensausje en wat kaas heel ver komt eet ik (en dus ook mijn gezin) veel vaker quinoa. En, waar mijn vriend vroeger mijn probeersels met de nodige scepsis ontving, kan ik hem ook steeds vaker enthousiast voor dit bijzonder gezonde zaadje maken!

Dit heb je nodig voor 4 personen:

  • 340 gram quinoazaden
  • 3 paprika’s. Voor dit gerecht heb ik een rode, gele en oranje paprika gebruikt
  • 2 kleine uien
  • 2 tenen knoflook
  • 300 gram kipfilet
  • 1 pakje tomatensaus of tomatenpassata van 400 gram. Ik gebruik altijd de biologische pastasaus met basilicum van de AH.
  • 1 klein blikje tomatenpuree
  • Ongeveer 50 gram geraspte kaas
  • Zout, gemalen chilipeper, paprikapoeder, kerriepoeder, gemalen komijn, (gedroogde) Italiaanse kruiden
  • Olijfolie

Zo maak je het:

  • Verwarm de oven voor op 175 graden (hetelucht).
  • Spoel de quinoa in een vergiet goed af, zodat de bittere smaak verdwijnt.
  • Kook de quinoa in ongeveer 15 minuten gaar.
  • Hak ondertussen de uien en knoflook fijn en snij de paprika’s in kleine stukjes.
  • Verwarm wat olijfolie in een koekenpan en bak de ui en knoflook op een middelhoog vuur enkele minuten totdat het wat zacht wordt.
  • Voeg de paprika toe en bak het geheel op middelhoog tot hoog vuur totdat de paprika ook beetgaar is.
  • Snij ondertussen de kipfilet in kleine reepjes.
  • Voeg daarna naar smaak zout, chilipeper, paprika- en kerriepoeder en de gemalen komijn toe aan het groentenmengsel. Dit gerecht mag best een beetje kruidig zijn, dus wees hier niet te bescheiden. Ik heb een flinke snuf zout en chilipeper gebruikt en ongeveer een halve theelepel van de paprikapoeder, kerriepoeder en gemalen komijn.
  • Schep het groentenmengsel dan op een bord en giet wat nieuwe olijfolie in de koekenpan. Bak daarna de kipfilet op middelhoog vuur in ongeveer 5 minuten gaar.
  • Voeg daarna de groenten weer toe en bak die nog een paar minuten mee.
  • Giet daarna de tomatensaus en de tomatenpuree toe en roer het geheel goed door. Voeg eventueel nog wat van de kruiden naar smaak toe en voeg ook een flinke snuf Italiaans kruiden toe.
  • Meng vervolgens de quinoa er doorheen.
  • Vet een ovenschaal in met wat olijfolie en schep het geheel in de schaal. Verdeel hierover de geraspte kaas.
  • Zet de schaal ongeveer 10 minuten in de oven, totdat de kaas goed gesmolten is. Daarna is het ready to eat!

Voor degenen die per sé nog wat extra koolhydraten erbij willen kun je het gerecht serveren met wat tortillachips ernaast.

Dit gerecht is ook erg geschikt om twee keer te eten. Meng in dat geval de helft van de quinoa met de helft van het groentensausmengsel en bewaar de andere helften gescheiden van elkaar in de koelkast. Op het moment je het voor de tweede keer wilt eten, meng het dan net van te voren door elkaar. Zo blijft de quinoa het lekkerst!