Ode aan de kikkererwt

SONY DSC

Ik ben best wel fan van kikkererwten. We eten ze ook best vaak. En dan met name in de supersimpele variant: de gebakken kikkererwt. Meestal op donderdagavond, als ik met twee hongerige, hangerige en vermoeide kinderen – want die hebben de hele dag zo fantastisch hard geknutseld en gespeeld op de crèche – thuiskom van mijn werk. Dan heb ik geen tijd (en feitelijk ook geen zin) om er qua koken een lang verhaal van te maken. Dus opteer ik voor simpel: gebakken kikkererwten met groente (meestal broccoli) en een groenteburger.

Kikkererwten zijn peulvruchten die hun oorsprong in Noord-Afrika hebben. We kennen ze eigenlijk vooral van falafel en hummus. En ze zijn supergezond! Waarom? Nou daarom:

  • Ze bevatten veel vezels, wat goed is voor je darmen.
  • Ze hebben een relatief lage glycemische index, waardoor je bloedsuikerspiegel niet al te sterk stijgt als je ze eet.
  • Kikkererwten bevatten ook relatief veel proteïnen, waardoor ze goed passen in een vegetarisch of vleesarm dieet.
  • Ze zijn een rijke bron van foliumzuur, ijzer, fosfor, mangaan en koper en een goede bron van vitamine B1 en B6, magnesium en zink.
  • En ze bevatten veel antioxidanten, welke de zogenaamde oxidatieprocessen in het lichaam tegengaan, die weer kunnen leiden tot versnelde veroudering en het ontstaan van kanker.
  • 100 gram gekookte kikkererwten staat gelijk aan ongeveer 155 calorieën. Peanuts dus!

Maar goed, terug naar de gebakken kikkererwt. Ik gebruik, voor het gemak, meestal kikkererwten uit pot. Ik spoel ze eerst goed af laat ze drogen. Daarna bak ik ze in wat olijfolie totdat ze iets bruin en knapperig worden (echt knapperig worden ze niet, maar dat is op zich niet erg, aangezien ze van nature al een stevige bite hebben). Ik kruid ze met wat paprika- en kerriepoeder en blus ze af met een scheutje ketjap manis. Zo krijgen ze een beetje een hartig, zoetige smaak. Mijn dochter van bijna 3, die toch een behoorlijk picky eater is geworden, vind ze goed te pruimen en mijn zoon van net 1 eet ze alsof het snoepjes zijn!

Overigens kun je kikkererwten ook in de oven roosteren. Dan besprenkel je ze met wat olijfolie en de gewenste kruiden voordat je ze een minuut of 25 in de oven op 200 graden roostert.

Eet ze met verse groenten en eventueel iets van vlees of een groenteburger zoals wij dat doen. Eet smakelijk!

Email to someoneTweet about this on TwitterPin on PinterestShare on Facebook