Mijn goede voornemens voor 2017

Goede voornemens voor 2017

Man, wat is 2016 voorbij gevlogen! Ik zeg dit zo ongeveer ieder jaar, maar dit jaar ging in mijn beleving echt bizar snel. Het hele jaar door had ik het idee dat het eigenlijk een aantal maanden vroeger was dan het in werkelijkheid was. Dus in juli was het bijvoorbeeld gevoelsmatig nog maar april. En nu is kerst alweer voorbij en tellen we de laatste dagen van 2016 af. De uitgelezen tijd dus om mijn goede voornemens voor 2017 eens op een rijtje te zetten!

Voor 2016 had ik ook goede voornemens gemaakt. Ik las ze net nog eens door en kwam tot het besef dat ik ze niet helemaal met succes heb volbracht… Ja, ik ben wel een dag minder gaan werken, wat mij bijzonder goed is bevallen. In 2017 ga ik daar dus ook mee door, aangezien ik nog ouderschapsverlof over heb. En ja ik heb geprobeerd om minder te zoeken, minder weerstand te ervaren en mezelf minder te beperken. En hoewel ik vind dat ik daar zeker stappen in gezet heb, ‘ben ik er nog niet’. En ik moet heel eerlijk zeggen dat deze voornemens in de loop van 2016 ook wat in de vergetelheid zijn geraakt, naarmate het jaar vorderde en de sores van het dagelijkse (gezins)leven weer de boventoon voerde. Maar goed, ik vind dit nog steeds wel heel belangrijke dingen, dus ik ga zeker proberen daar in 2017 ook weer naar te leven!

Goede voornemens voor 2017

Waar ik vorig jaar mijn voornemens redelijk hoog over formuleerde, zijn mijn goede voornemens voor 2017 een stuk concreter. Dit zijn ze:

Stoppen met snoepen
Ik heb eigenlijk nooit ‘echt’ snoep in huis en alleen mijn vriend eet zo nu en dan een koekje. Waar het mis gaat is met chocola, wat ik altijd wel in huis heb en erg lekker vind. En wanneer ik op andere plekken ben dan thuis. Bijvoorbeeld op het werk waar ongeveer om de dag getrakteerd wordt (grote afdeling). Of tijdens visite i.v.m. verjaardag, feestdagen etc. Dan vind ik het ook moeilijk om al het lekkers te laten staan. Kortom, hoewel ik echt best gezond eet, vind ik dat ik nog veel te veel suiker binnen krijg. En dus wil ik in ieder geval de ‘snoepsuikers’ helemaal schrappen. Dus ook de chocola…. Moeilijk? Absoluut! Onrealistisch? Misschien. Maar ik weet dat ik zo radicaal voor mezelf moet zijn om het kans van slagen te geven. Als ik mezelf ook maar één gelegenheid toe sta om te snoepen (bijvoorbeeld alleen bij de thee ’s avonds) dan hou ik dat niet vol. Dan weet ik opeens heel veel gelegenheden te bedenken waarbij een chocolaatje ook wel mag. En dan glij ik zo weer af naar een kerst in het teken van zoveel mogelijk chocola eten.

Minder vlees eten
Om heel veel redenen. Vlees is niet per sé altijd gezond, Er gaat ontzettend veel dierenleed mee gepaard en de vleesindustrie heeft een enorme impact op het milieu. Ik ben in de loop der jaren al veel minder vlees gaan eten en heel vaak mis ik het ook echt niet. Dus in 2017 wil ik proberen nog meer lekkere vegetarische gerechten te bedenken en zo nog minder vlees te eten.

Minder telefoon
Dat ding is verrekte handig. Ik zou niet weten wat ik er zonder zou moeten. Maar ik betrap mezelf er heel regelmatig op dat ik min of meer onbewust mijn telefoon al weer in mijn handen heb om even mijn berichtjes/facebook/instagram/het nieuws te checken. Wat mijn concentratie en creatieve proces niet altijd ten goede komt. Maar waar ik me eigenlijk meer zorgen over begin te maken is welke invloed dit op mijn kinderen heeft. Ze zijn nog te jong om zelf een telefoon te hebben, maar ik moet nu eigenlijk al het goede voorbeeld geven, wil ik niet dat ze later zo’n beetje vergroeid raken met hun telefoon en andere schermen. Dus mijn voornemen is om me minder met mijn telefoon bezig te houden, in ieder geval als ik met mijn kinderen ben. Gewoon dat ding wegleggen in de kast.

Iedere dag mediteren
Ik mediteer al heel regelmatig, maar soms komt de klad er een beetje in en gaat er zo een paar weken over heen. Dus ook hier heel radicaal. Gewoon iedere dag even op mijn kussen zitten. Ook al is het maar 2 minuutjes.

Meer in beweging
We zitten met z’n allen veel te veel en veel te lang. En steeds meer wordt bekend welke nadelige gevolgen dit heeft (grotere kans op hartklachten, diabetes, gewichtstoename etc.). Dus ik wil proberen nog meer in beweging te komen. Niet zo zeer door meer te gaan sporten als wel door wat meer gewoon op te staan en een wandelingetje of iets dergelijks te maken. Zodat ik gedurende mijn dag ongemerkt toch meer in beweging ben gekomen.

Dit zijn ze, mijn goede voornemens voor 2017. Ik zit vol goede moed en zie 2017 met veel vertrouwen tegemoet. Laten we eind januari maar eens de balans opmaken ;-)!

Liefs Femke

Volg mij ook op Facebook en Instagram!

Email to someoneTweet about this on TwitterPin on PinterestShare on FacebookGoogle+