De 7 principes van mindfulness

De 7 principes van mindfulness

Mindfulness, in zijn meest eenvoudige vorm, betekent aandacht schenken. Bewust aandacht schenken aan wat je op dit moment aan het doen bent en wat er op dit moment is. Aandacht schenken aan je ademhaling, de sensaties in je lichaam, aan wat je hoort, ziet of voelt, aan de gedachten die door je hoofd gaan, aan andere mensen met wie je op dat moment samen bent, etc. Van belang hierbij is dat je niet mee meegesleept wordt door alles waar je je gewaar van wordt, maar dat je zoveel mogelijk in het Nu blijft. Maar dat is natuurlijk gemakkelijker gezegd dan gedaan. Om je hierin te ondersteunen is het handig om de 7 principes van mindfulness in je achterhoofd te houden.

De 7 principes van mindfulness

De 7 principes van mindfulness zijn in de jaren 70 van de vorige eeuw door de Amerikaan Jon Kabat-Zinn ‘bedacht’ als onderdeel van zijn Mindfulness Based Stress Reduction (MBSR) training. Deze (8- weekse) training is specifiek gericht op het verminderen van stress en aan stress gerelateerde klachten. De 7 principes van mindfulness zijn:

  1. Niet oordelen. Niet oordelen over jezelf, over anderen of over de situatie op dit moment. Het is zoals het is en vanaf hier ga je weer verder. Beschouw de situatie met mildheid en hang er verder geen oordeel aan.
  2. Geduld. Heb geduld met jezelf, met anderen en met de situatie zoals hij is. Als je merkt dat je gedachten steeds maar afdwalen naar het verleden of de toekomst, merk het gewoonweg op en breng je aandacht weer terug in het Nu. Doe dit keer op keer, met geduld.
  3. Open houding. Probeer zoveel mogelijk met een open houding in het leven te staan. Treed situaties met een beginner’s mind tegemoet, alsof je ze voor het eerst ervaart of doet. Ook al zijn het dingen die je al heel vaak gedaan of gezien hebt. Te vaak hebben we al een oordeel of mening gevormd over iets wat nog niet gebeurd is, en kleurt dat onze ervaringen.
  4. Vertrouwen. Heb vertrouwen in je eigen ervaringen, gevoelens en intuïtie. Probeer zoveel mogelijk stil te staan bij wat jij ervaart en voelt en de signalen die jouw lichaam geeft. Hoe meer vertrouwen je in jezelf hebt, hoe meer je in staat bent om je eigen koers te varen en je minder door anderen te laten beïnvloeden.
  5. Niet streven. We zijn vaak heel druk bezig om ergens te komen, anders dan waar we op dit moment zijn. Een mooier huis, een betere baan, de volgende vakantie etc. Natuurlijk is het goed om doelen in je leven te hebben. Het is alleen niet de bedoeling je in die doelen te verliezen en het huidige moment helemaal uit het oog te verliezen. Probeer zoveel mogelijk in het Nu te blijven terwijl je aan je doelen werkt.
  6. Acceptatie. Acceptatie betekent dat je dat wat op je pad komt met vriendelijke aandacht ontvangt. Dat je de situatie zoals hij is ziet. Dit betekent niet dat je alles zomaar klakkeloos voor lief moet nemen. Acceptatie betekent zeker niet dat je alles maar over je heen moet laten komen en niks moet willen veranderen. Het betekent dat je accepteert dat de situatie is zoals hij is, en dat je van daaruit je volgende stap bepaalt.
  7. Loslaten. We zijn vaak geneigd om plezierige ervaringen te willen vasthouden en vervelende ervaringen zoveel mogelijk te vermijden of ervoor weg te lopen. Loslaten betekent dat je voorgaande ervaringen, plezierig of onplezierig, laat zijn voor wat ze zijn. En dat je je openstelt voor dit moment, het Nu.

Deze 7 principes van mindfulness zijn in essentie simpele principes. Dat wil echter niet zeggen dat het ook gemakkelijk is om altijd volgens deze principes te leven. Niet oordelen is bijvoorbeeld best moeilijk. We vormen namelijk heel vaak automatisch en onbewust oordelen. Probeer dan in ieder geval ook zoveel mogelijk op te merken dat je aan het oordelen bent. Op het moment dat je het opmerkt, ben je in het Nu aanwezig. Het zelfde geldt voor de andere principes. Merk op dat je aan het streven bent, geen geduld hebt of een situatie niet accepteert. Merk op, maar oordeel er verder niet over. En accepteer jezelf met compassie.

Liefs, Femke

Volg mij ook op Facebook en Instagram.

Email to someoneTweet about this on TwitterPin on PinterestShare on FacebookGoogle+