Zelf vegan gehakt van tofu maken


Zelf vegan gehakt maken

Ken je het stereotype van de Hollander die op vakantie zijn eigen broodbeleg meeneemt? Dat ben ik! Maar niet alleen op vakantie, want ook toen wij naar Praag verhuisden heb ik een flinke voorraad van onder andere pindakaas (mét stukjes!!), appelstroop, hagelslag etc. meegenomen vanuit Nederland. Maar ja, dat zijn houdbare zaken, die gemakkelijk mee te nemen zijn. Andere dingen zoals brood (boehoe) en andere versproducten zijn nu eenmaal niet echt in grote hoeveelheden te bewaren. Dus één van de eerste dingen die ik hier in Tsjechië deed is de supermarkt induiken en op zoek gaan naar producten en ingrediënten die ik in Nederland ook gebruikte bij het bereiden van mijn eten. Een van de belangrijkste dingen op mijn lijst (naast brood) waren de vleesvervangers, waaronder vegan gehakt. Want ja, als je zoveel mogelijk vegan probeert te eten, zijn die wel erg handig!

Zelf vegan gehakt van tofu maken

Helaas loopt Tsjechië nog iets achter als het om vleesvervangers in de supermarkt gaat. Een ‘worstje’ of ‘burgertje’ lukt nog wel, maar veel meer is er nog niet. Dus ik ontkwam er niet aan om op een gegeven moment zelf vegan gehakt te maken, wat ik onder andere voor mijn vegan macaroni gebruik. Van tofu, want dat hebben ze hier gelukkig wel.

> Lees ook hoe je zelf een lekkere vegan macaroni maakt!

Dit heb je nodig voor ongeveer 200 gram vegan gehakt van tofu:

  • Een blok tofu a 200 – 250 gram
  • 1 kleine ui
  • 1 groentebouillonblokje
  • 1 eetlepel ketjap manis
  • ½ eetlepel sojasaus
  • Flinke snuf knoflookpoeder
  • Snufje nootmuskaat
  • Snufje kerriepoeder
  • Snufje paprikapoeder

vegan gehakt van tofu

En zo maak je zelf vegan gehakt:

  • Pel en snipper het uitje en bak dit in wat olijfolie op een laag vuur een paar minuten.
  • Maak de tofu ondertussen zo droog mogelijk door het eerst goed uit te laten lekken en daarna met een schone theedoek flink droog te drukken. De tofu moet echt goed droog zijn!
  • Verkruimel de tofu met je handen of een vork in een kom. Verkruimel daarna het bouillonblokje erbij.
  • Doe hier vervolgens de ketjap manis, sojasaus, alle kruiden en de afgekoelde ui bij en schep/hussel goed door elkaar. Laat dit tenminste 20 minuten zo staan om goed in te trekken.
  • Giet een klein scheutje olijfolie in een koekenpan en bak het vegan gehakt hier vervolgens ongeveer 10 minuten op een middelhoog vuur in. Schep heel regelmatig door, zodat het niet verbrandt. Hou je van een wat zachtere structuur, bak het vegan gehakt dan wat minder lang. Hoe je van wat hardere, krokante stukjes, bak dan wat langer. Let op, gebruik niet teveel olie, anders blijft het gehakt te ‘nat’.

Het vegan gehakt is nu klaar om verder gebruikt te worden in een gerecht. Maar je kunt het ook invriezen om op een later tijdstip te gebruiken!

Liefs, Femke

Volg mij ook op Facebook en Instagram!

Email to someoneTweet about this on TwitterPin on PinterestShare on Facebook