Zelf falafel maken

Zelf falafel makenZelf falafel maken is echt kinderlijk eenvoudig (jeej!). En gezond natuurlijk, omdat het gemaakt is van kikkererwten en niet heel veel meer. O ja, en niet te vergeten, falafel is ook errug lekker. Waarom ik dit nooit eerder gemaakt heb??

Ik heb deze falafel gemaakt met gedroogde kikkererwten die ik zelf heb geweekt en daarna gekookt. Je kunt het natuurlijk ook van kikkererwten uit blik of pot maken, maar het schijnt dat de falafel dan iets minder stevig is en iets sneller uit elkaar valt.

Dit heb je nodig voor ongeveer 16 stuks falafel

  • 200 gram gedroogde kikkererwten
  • 1 ei
  • 2 sjalotjes
  • 2 teentjes knoflook
  • Een halve theelepel korianderpoeder
  • Een halve theelepel gemalen komijn
  • Een flinke snuf, zout, paprikapoeder en kerriepoeder
  • Een snufje chilipeper
  • Een handje verse peterselie
  • Olijfolie

Zo maak je de falafel

  • Doe de kikkererwten in een pan met ruim koud water en laat ongeveer 8 uur weken. Handigst is natuurlijk als je ze de avond van te voren al klaar zet. Of ’s ochtends vroeg, zodat je ze ’s avonds kunt gebruiken.
  • Kook daarna de kikkererwten in 1,5 tot 2 uur gaar (ja ja, je moet er wat voor over hebben ;-)).
  • Spoel ze daarna in een vergiet af en laat goed uitlekken totdat ze droog zijn.
  • Snijd de sjalotjes en de knoflook fijn en bak dit in wat olijfolie een paar minuutjes totdat het zacht is.
  • Voeg het zout en de gedroogde kruiden hieraan toe en roer dit goed door.
  • Doe de sjalotjes en knoflook vervolgens met de kikkererwten, het ei en de verse peterselie in een keukenmachine en pureer het totdat het een egale, dikke massa is. Alternatief is om met een staafmixer de boel goed te pureren.
  • Draai nu met je handen balletjes van het mengsel en maak deze wat plat.
  • Verwarm wat olijfolie in een koekenpan en bak de falafel op een halfhoog vuur ongeveer 5 minuten aan beide kanten bruin. Wees voorzichtig met het omdraaien, aangezien de falafel wel de neiging heeft uit elkaar te vallen.

Serveer met een lekker frisse salade en eventueel een pitabroodje en je hebt zo een heerlijk gezonde maaltijd te pakken! Falafel is ook erg goed koud te eten. Dus maak je niet ongerust als je alle 16 stuks niet in één keer op krijgt ;-). De volgende dag mee naar je werk bijvoorbeeld is helemaal geen straf!

Email to someoneTweet about this on TwitterPin on PinterestShare on Facebook