Doe ook eens yoga met je kind!

Yoga met je kind

Ik doe al een aantal jaren aan yoga. Ik vind het leuk om te doen en ik merk dat ik er sterker en flexibeler door word. En als ik na een lesje yoga heerlijk in savasana ligt, voel ik me ultiem relaxt en gelukkig! En omdat ik yoga zo fijn vind, wil ik het mijn kinderen ook zoveel mogelijk eigen maken. Dit wat dan ook de belangrijkste reden voor mij om vorig jaar de opleiding tot kinderyogadocent te doen!

Want ook voor kinderen kan yoga heel veel voordelen hebben. Je kunt er daarom voor kiezen je kind op een kinderyogales doen. Maar, als die er in je omgeving niet is, of je ziet dit om een andere reden niet zitten, kun je ook heel goed thuis yoga met je kind doen. En dat hoeft helemaal niet moeilijk of tijdrovend te zijn!

Yoga met je kind

Allereerst is het goed om te beseffen dat yoga meer is dan alleen maar houdingen. Er zijn natuurlijk verschillende zienswijzen op wat yoga nu eigenlijk is, maar als je yoga bekijkt vanuit het 8-voudige pad van Pantanjali , dan omvat yoga – naast de houdingen – ook dingen als:

  • Aandacht voor belangrijke waarden/normen en deugden – de ‘yogaleefregels’
  • Aandacht voor de ademhaling
  • Massage / lichaamsbewustzijn
  • (Het ontwikkelen van) aandacht en concentratie
  • Meditatie
  • (het ontwikkelen van) zelfkennis

Aan al deze dingen kun je aandacht besteden als je denkt aan het beoefenen van yoga met je kind.

Yoga met je kind

Maar hoe doe je dat dan nu echt, yoga met je kind? Nou, door één of meer van onderstaande dingen te doen:

Besteed aandacht aan de yogaleefregels of andere belangrijke deugden
Het mooie aan yoga vind ik dat het een hele positieve levensstijl promoot. Met nadruk op dingen als geweldloosheid, zelfcontrole, tevredenheid, zuiverheid etc. Zaken die ik als ouder ook aan mijn kinderen mee wil geven. Dit kun je natuurlijk op verschillende manieren doen. Bijvoorbeeld door bij actuele, relevante ontwikkelingen bewust aandacht aan deze deugden te besteden. Of door samen een aantal regels voor het gezin af te spreken. Maar je kunt er ook een bewuste activiteit van maken. Bijvoorbeeld met gebruik van speciale deugdenkaartjes. Dit zijn kaartjes waarop verschillende deugden (assertiviteit, behulpzaamheid, respect etc.) uitgelegd staan. Trek bijvoorbeeld iedere week een nieuw kaartje en bespreek de deugd die daarop staat. En maak de afspraak om daar die week speciale aandacht aan te besteden.


Prik een ‘vast’ moment om yogahoudingen met je kind te doen

Bijvoorbeeld op zaterdag- of zondagochtend. Laat je kind meedoen met je eigen practice of bedenk zelf (of samen) iets. De kinderyogakaarten van Helen Purperhart kunnen je hierbij heel goed helpen. Maar ook op youtube heb je heel veel video’s waarbij je het alleen nog maar na hoeft te doen :-).


’s Avonds voor het slapen gaan is een perfect moment om nog even wat aandacht aan je kind te besteden

En dat hoeft helemaal niet lang te duren. Je kunt bijvoorbeeld:

  • een paar ontspannende yoga-oefeningen doen. Vooroverbuigingen en liggende houdingen zijn hier heel geschikt voor;
  • even de aandacht bewust naar de ademhaling brengen, bijvoorbeeld door je kind zijn ademhaling te laten voelen met de handen op zijn buik;
  • een meditatieverhaaltje voorlezen, bijvoorbeeld uit de boekjes van Marneta Viegas;
  • je kind een ontspannende massage te geven;
  • even stil staan bij de dingen waar je die dag dankbaar voor bent.


Speel (korte) yogaspelletjes met je kind als jullie samen zijn

Yoga met je kind

Ik weet niet hoe het bij jullie zit, maar ‘mama wil je met me spelen?’ is hier nog een veel gestelde vraag. Een meestal betekent dat dan dat ik met de duplo meespeel, een verhaaltje voorlees, een tekening maak of heel af en toe iets in elkaar knutsel. Maar dit soort momenten kunnen natuurlijk ook heel goed gebruikt worden om yogaspelletjes te spelen. Bijvoorbeeld:

  • een ademspelletje – bijvoorbeeld tegen een koud raam blazen en iets tekenen op het beslagen raam. Of met een rietje een watje wegblazen;
  • met een blinddoek om verschillende dingen ruiken / voelen;
  • onthouden welke voorwerpen er onder een doek verstopt zijn en er steeds eentje weghalen;
  • lopen als dieren – waarbij de een het voordoet en de ander het nadoet;
  • liedjes zingen of luisteren en met (yoga)houdingen meedoen;
  • yoga-, evenwichts- of acrobatiekoefeningen met z’n tweeën doen;
  • raden wat de één bij de ander met zijn vinger op de rug tekent;
  • etc.!

Laat je kind bewust gebruik maken van zijn zintuigen
Bewust aandacht schenken aan wat je hoort, ziet, voelt, ruikt en proeft zorgt ervoor dat je in het moment aanwezig bent. Laat je kind daarom geregeld bewust de aandacht verleggen naar zijn zintuigen. Vragen als ‘hoe proeft die banaan eigenlijk echt?’ ‘ruik eens aan deze bloem’ ‘voel eens hoe zacht dit is’ ‘wat hoor je allemaal met je ogen dicht?’ kunnen allemaal gebruikt worden.

Besteed bewust aandacht aan de ademhaling van je kind
Voor kinderen is het heel goed om bewust te worden van hun eigen ademhaling en wat die met hen doet. Als ouder kun je hen daarbij natuurlijk uitstekend helpen. Kinderen hebben nogal eens de neiging om hun ademhaling vast te zetten bij inspanning of emoties. Laat ze daarom bewust eens goed uitademen of doorademen als dat gebeurt. Of laat ze zelf het effect hun ademhaling voelen door de vraag te stellen ‘wat gebeurt er met je ademhaling als je … .’ Hou altijd in je achterhoofd dat het bij kinderen puur gaat om de bewustwording van de ademhaling. Niet om het beheersen ervan.

Laat je kind (na)voelen
Er speelt al zoveel in die hoofdjes af, dat het goed is om zo nu en dan de aandacht even bij het lijf te brengen. Laat je kind daarom even stil staan bij wat hij voelt. Hoe voelt het in zijn lijf als hij blij/verdrietig/boos/bang is? Wat voelt hij allemaal als hij een hele dag druk heeft gespeeld? Of als hij net de trap opgerend is? Stel hem zo nu en dan gewoon die vraag en laat hem bewust naar zijn lichaam luisteren.

Laat je kind bewust worden van zijn eigen grenzen (en die van anderen)
Een belangrijk principe bij yoga is dat je goed rekening houdt met je eigen grenzen. Het is oké om je grenzen op te zoeken en te proberen te verleggen, maar het is niet de bedoeling dat je er overheen gaat. Voor kinderen is het ook goed om hun grenzen te leren kennen. En om grenzen van anderen te leren respecteren. Besteed daarom bewuste aandacht aan het herkennen en respecteren van die grenzen. Leg je kind uit hoe hij zijn grenzen kan bewaken, daag hem uit om zijn grens op een bepaald gebied te verleggen of laat hem zien hoe hij signalen kan herkennen dat een grens (van hemzelf of een ander) overschreden is of dreigt te worden.

Observeer de (gemoeds)toestand van je kind en werk daar vanuit
Is je kind onrustig of heeft hij juist heel weinig energie? Dan kun je hem even ‘uit laten razen’ of juist opschudden door bijvoorbeeld even flink te bewegen op een muziekje of een andere ‘energizer’ te laten doen. Zie je dat je kind even tijd voor zichzelf nodig heeft? Dan kun je hem bijvoorbeeld even met een boekje apart zetten of samen even een boekje lezen. Zit je kind lange tijd ineengedoken aan tafel/voor de tv? Dan kun je hem juist even bewust een aantal rek- en strekoefeningen laten doen.

Zoals je ziet zijn er heel veel mogelijkheden om je kind bewust en onbewust met yoga bezig te laten zijn. Kies de dingen die voor jullie werken en heb vooral heel veel plezier, want yoga is bovenal heel erg leuk!

Liefs, Femke

Volg mij ook op Facebook en Instagram!

Email to someoneTweet about this on TwitterPin on PinterestShare on FacebookGoogle+