Voordat je begint met mediteren

Als je wilt beginnen met mediteren, zijn er een aantal dingen waar je aan moet denken om je meditatiesessies zo succesvol mogelijk te laten verlopen.

Geef het prioriteit

Soms is je dag zo vol dat je het gevoel hebt alleen maar achter de feiten aan te lopen. Je bent alleen maar bezig met dingen voor anderen en hebt nauwelijks tijd voor jezelf. Voor je gevoel is het onmogelijk om tijdens zo’n dag ook nog eens 20 minuten stil te gaan zitten. Toch is het juist op zulke momenten van belang om toch dat moment te pakken. Door te mediteren zul je zien dat je in staat bent een stapje terug te nemen in de waan van de dag en zaken in het juiste perspectief te zien. Je zult minder gestrest zijn en in staat zijn de juiste keuzes te maken. Uiteindelijk levert die 20 minuten je dan veel meer tijd op dan je ermee kwijt was.

Zoek een stille plek

Dit kan soms een uitdaging zijn! Maar zorg dat je zo min mogelijk afgeleid wordt. Zoek een plek waarvan je zeker bent dat je alleen bent. Zet je telefoon uit en zorg dat niemand je kan storen.

Heb geen verwachtingen

Soms is de geest te actief om stil te worden, soms lukt het meteen. Je geest dwingen stil te worden zal vaak niet werken. Schep dus vooraf geen verwachtingen en laat de meditatiesessie gewoon gaan zoals hij gaat,.

In de eerste instantie zal je geest vaak ook nog erg actief zijn en kun je het idee hebben dat de meditatie je geest zelfs nog actiever maakt. Maar in werkelijkheid wordt je je er dan juist bewust van hoe druk je geest al die tijd al was.

Heb geen waardeoordelen

Als je gedachten afdwalen, wordt dan niet kwaad op jezelf en probeer niet te analyseren waar het ‘fout’ ging. Je kunt meditatie niet goed of fout doen. Het enige wat je kunt doen is observeren wat er gebeurt, zonder daarover een waardeoordeel uit te spreken. Geen oordeel, geen evaluatie, geen lof, geen schuld. Accepteer met compassie wat er gebeurt en richt je aandacht gewoon weer op de meditatie. Ook al moet je dat 100 keer opnieuw doen.

Kies een techniek die bij je past

Het kiezen van de voor jou meest geschikte meditatietechniek kan van een aantal dingen afhangen. Bijvoorbeeld of je al langere tijd mediteert, of dat je net begint. Of welk doel je met het mediteren wilt behalen. Maar het meest belangrijk is welke techniek het beste bij je past. Kies een techniek die goed voelt en waarvoor je niet al te hard hoeft te werken om hem te kunnen beoefenen. Blijf niet hangen bij een techniek die niet voor je werkt.

Als je begint met mediteren, probeer dan eerst een aantal technieken uit. En laat je eventueel voorlichten door een ervaring meditatieleraar.

Hoe vaak moet ik mediteren?

Er is geen vaste regel met betrekking tot hoe vaak je moet mediteren. Mediteren is ook niet een kwestie van moeten; niets hoeft namelijk. Toch is het aan te raden om regelmatig te mediteren, het liefst op gezette tijden, bijvoorbeeld meteen na het opstaan. Sommige mensen mediteren iedere dag, andere om de dag en anderen weer door de week, met een pauze in het weekend.

Met regelmatig mediteren train je als het ware je hersenen om je gedachten, gedrag en emoties te controleren en gevoelens van geluk, vreugde, energie en alertheid te cultiveren. Net zoals regelmatig sporten een positieve invloed heeft op je fysieke gestel, zo heeft regelmatig mediteren een positieve invloed op je mentale capaciteiten/vaardigheden.

Hoe weet ik of ik het goed doe?

Er is eigenlijk maar één manier om er achter te komen of je het goed doet; als je je aan het einde van de sessie beter voelt, dan doe je het waarschijnlijk goed.

Email to someoneTweet about this on TwitterPin on PinterestShare on FacebookGoogle+