Vegan broodbeleg

vegan broodbeleg

Lang, lang geleden, voordat ik überhaupt geïnteresseerd was in vegetarisch – laat staan veganistisch- eten, had ik het idee dat veganistisch eten erop neer kwam dat je vooral heel veel groenten at. En dat de boterham grotendeels ingeruild zou worden voor een salade. Want ja, wat kun je eigenlijk nog op je boterham eten als kaas en vleeswaren verboden zijn? Op alleen maar zoet beleg is iemand gauw uitgekeken toch? Nu, met al een aantal maanden veganistisch eten achter de boeg, weet ik inmiddels veel beter. Want er is gelukkig genoeg vegan broodbeleg om uit te kiezen!

Vegan broodbeleg

Nu vind ik zelf dat een boterham snel te beleggen moet zijn. Ik heb vaak niet zoveel zin of tijd om heel lang met mijn boterham bezig te zijn voordat ik hem op kan eten. Dus een uitgebreide sandwich met sla, komkommer, tomaat, gemarineerde en daarna gebakken tempé en vegan mayonaise zul je in dit lijstje niet terugvinden. Hoewel me dat wel op gedachten brengt… 🙂

Zoet vegan broodbeleg
Dus een snelle boterham it is! Hoewel ik zelf veel meer van hartig ben, is op z’n tijd is een zoete boterham natuurlijk heus lekker. En als zoet vegan broodbeleg kun je bijvoorbeeld kiezen voor:

  • Appel-/perenstroop – gewoon, zoals je hem vroeger ook at.
  • Jam zonder gelatine – voor het binden van jam wordt vaak gelatine gebruikt Gelatine is echter van gemaakt van collageen, wat weer uit de huid, botten en kraakbeen van (meestal) rund en varken wordt gehaald. Pectine daarentegen komt uit fruit en wordt óók wel gebruikt om jam mee te binden. Let daarom goed op dat je een variant met pectine kiest.
  • Pindakaas – met of zonder plakjes banaan of nog een dun laagje appelstroop erbovenop (vinden mijn kinderen heel lekker).
  • (Zelfgemaakte) chocopasta – let op dat je een variant kiest zonder melk(poeder).
  • Notenpasta – zoals amandelpasta of gemengde notenpasta. Lekker ook met een paar plakjes appel erop.
  • Fruit – zoals heerlijk verse aardbeien in de zomer!

Hartig vegan broodbeleg

Ook als je zoals ik meer van hartig houdt, is er gelukkig best wat te kiezen:

  • Vegan kaas – nee, niet zo lekker als een heerlijke boerenbelegen kaas, maar er zijn wel best wat vegan kaassoorten zoals vegan plakjes kaas, roomkaas of smeerkaas.
  • Hummus – wie houdt er niet van? Eventueel met wat zongedroogde tomaatjes erbovenop.
  • Tapenade – let wel op; sommige tapenades zijn met anjovis bereid.
  • Avocado – gewoon in plakjes of geprakt, of als avocadoboter of (zelfgemaakte) guacemole. Extra lekker op een geroosterd broodje!
  • Groentespreads – kies dan voor de variant zonder ei of melk(poeder)
  • Vegan smeerworst  en andere vegan vleeswaren – let erop dat je geen variant met ei of melk kiest.
  • Vegan filet americain – voor als je die guilty pleasure echt niet kan missen.

Tegenwoordig is de gemiddelde supermarkt al redelijk goed uitgerust met allerlei soorten vegan broodbeleg. En anders kun je vast een en ander vinden bij de biologische – of natuurvoedingswinkel. Dus, leef je uit en eet vooral heel smakelijk!

Liefs, Femke

Volg mij ook op Facebook en Instagram!

Email to someoneTweet about this on TwitterPin on PinterestShare on FacebookGoogle+