Tips voor een goede nachtrust

tips voor een goede nachtrust

We weten allemaal dat een goede nachtrust erg belangrijk is. Wie één of meerdere nachten niet goed geslapen heeft, voelt daar overdag meestal meteen de effecten van. Het wordt nog weer een heel ander verhaal als je chronisch niet genoeg slaap krijgt. Er zijn een hele hoop negatieve gezondheidseffecten verbonden aan niet genoeg slapen. Het is dus erg belangrijk om genoeg te slapen. Daarom heb ik hier een aantal tips voor een goede nachtrust voor je op een rijtje gezet!

Waarom goed slapen belangrijk is

Een goede nachtrust is nodig om je lichaam en geest de kans te geven zich te op te laden en te vernieuwen, zodat je de volgende dag weer goed kunt functioneren en presteren. Als je niet genoeg slaapt kan dat er onder andere voor zorgen dat:

  • je dingen minder goed onthoudt en minder goed in staat bent om je te concentreren en nieuwe dingen te leren;
  • je overdag vaker geïrriteerd, chagrijnig of labiel bent;
  • je meer gevoelig voor stress bent;
  • het risico op hart- en vaatziekten toeneemt;
  • het immuunsysteem minder goed werkt waardoor je vatbaarder bent voor ziektes;
  • je eetlust toeneemt, waardoor de kans op overgewicht toeneemt;
  • je fysiek sneller veroudert.

Heel veel redenen dus om te investeren in een goede nachtrust. En gelukkig heb je daar zelf veel invloed op!

Tips voor een goede nachtrust

Overweeg voor een goede nachtrust één of meer van onderstaande dingen te doen:

Stop ruim van te voren met het gebruik van schermen
Het blauwe licht dat van je telefoon, tablet of televisie afkomt verstoort de aanmaak van het belangrijke slaaphormoon melatonine. Daarnaast zorgen de constante prikkels die je krijgt als je op je telefoon/tablet/televisie kijkt ervoor dat je geest niet echt kan ontspannen. Geen goed idee dus als je vlak daarna wilt gaan slapen. Stop daarom ruim van te voren (minimaal een uur) met het gebruik van deze schermen. En, heel belangrijk ook, leg je telefoon ook niet naast je bed, of zet hem in ieder geval op een ‘niet-storen’-stand. Zo voorkom je dat je wakker gehouden wordt door notificaties van je telefoon.

Let op wat je eet en drinkt voordat je gaat slapen
Het beste is om een aantal uur voordat je gaat slapen geen cafeïne houdende dranken meer te drinken. Ook is het niet verstandig om net voor het slapen een grote maaltijd te eten. Let er ook op dat je niet teveel drinkt zodat je er ’s nachts uit moet om te plassen. En hoewel alcohol maakt dat je makkelijk inslaapt, slaap je er lichter door, waardoor je makkelijker wakker wordt.

Probeer zo ontspannen mogelijk je bed in te gaan
Als je net voordat je naar bed gaat enorm aan het piekeren bent, of net nog uit je dak bent gegaan in de sportschool, is het moeilijk om je in bed te ontspannen en slaap je minder snel in. Je lichaam en geest zijn dan simpelweg nog te actief om in slaap te vallen. Het is dus een goed idee om zo ontspannen mogelijk je bed in proberen te gaan. Mediteren kan hier heel goed bij helpen. Door te mediteren kun je je geest namelijk stiller maken. Je kunt ook de dingen waar je je bijvoorbeeld zorgen over maakt opschrijven, zodat je ze letterlijk van je afschrijft en er in bed niet nog heel lang over na ligt te denken.

Hou je zoveel mogelijk aan je natuurlijke ritme
Dit betekent dat je gedurende de dag actief bent en het licht opzoekt (zoveel mogelijk buiten) en het ’s avonds rustiger aandoet (lichte inspanning – bijvoorbeeld wandelen of yoga – is wel ok) en je niet te veel aan (te fel) kunstmatig licht blootstelt.

Creëer een (avond)routine
Zodat je lichaam weet dat het tijd is om te gaan slapen. Volg ieder avond hetzelfde ritueel (bijvoorbeeld een met kopje kruidenthee, nog even een boek lezen en een kwartiertje mediteren) en probeer ook iedere avond op min of meer hetzelfde tijdstip te gaan slapen. Vermijd ook dat je in het weekend opeens heel lang uitslaapt en wees voorzichtig met dutjes gedurende de dag. Dit kan je natuurlijke slaapritme verstoren.

Maak je slaapkamer een fijne en rustige ruimte om te zijn
Denk hier bijvoorbeeld aan een slaapkamer met rustgevende kleuren en niet teveel rommel erin. Waar je niet teveel last van geluiden van buitenaf hebt. Met een comfortabel, schoon en opgemaakt bed. En waar donker en niet te warm is. Probeer ook niet teveel andere dingen in je slaapkamer te doen dan waar hij voor bedoeld is, bijvoorbeeld door je slaapkamer ook als werkplek te gebruiken, zodat je slaapkamer echt voor slapen gereserveerd blijft.

Dit zijn mijn tips voor een goede nachtrust. Hebben jullie nog gouden tips? Laat ze hieronder achter in de comments!

Slaap lekker!

Liefs, Femke

Volg mij ook op Facebook en Instagram!