Lekker en gezond: Tempé

Tempé
Tot nog niet zo heel lang geleden had ik er nog nooit van gehoord. Maar als je – net zoals ik – besluit om minder vlees te eten en op een gegeven moment zelfs zoveel mogelijk veganistisch te eten, kom je er absoluut een keer meer in aanraking: tempé. Wat dit is en wat je er zoal mee kunt doen, lees je hier!

Tempé of tempeh?

Tempé – ook wel als ‘tempeh’ geschreven –  is dat gekke witte blok wat je in de supermarkt wel eens bij de vleesvervangers naast de tofu ziet liggen. Het wordt gemaakt van gefermenteerde soyabonen. De gekookte soyabonen worden met een bepaalde schimmel gefermenteerd, waarna ze tot een soort van witte koek worden samengeperst.

Tempé heeft in vergelijking met tofu een veel steviger bite en wat meer smaak (sommigen zeggen nootachtig) en kan heel goed als vleesvervanger in allerlei gerechten gebruikt worden.

Is tempé gezond?
Tot zover in het kort wat tempé nou eigenlijk is. Nu de vraag of het gezond is. Het antwoord daarop is een volmondig ‘ja’! Want tempé:

  • zit boordevol kwalitatief hoogwaardige eiwitten, wat betekent dat het alle essentiële aminozuren bevat;
  • bevat veel vezels, vitaminen en mineralen, waaronder vitamine B2, calcium, ijzer en magnesium;
  • is een probioticum, wat ervoor zorgt dat de goede bacteriën in je darmen toenemen.

Dus voor veganisten en vegetariërs – maar eigenlijk ook voor iedereen –  is het een heel gezonde keus!

Hoe kun je tempé bereiden?

Tempé
Je kunt er echt van alles mee doen: bakken, wokken, frituren, stomen en stoven. Op internet kun je uiteraard tal van voorbeelden vinden. Mijn persoonlijke favoriet – een wrap met geroerbakte tempé en groenten – maak je als volgt:

  • Snij de tempé in plakken en daarna in kleine reepjes.
  • Maak een marinade klaar en laat de tempé daarin 15 tot 30 minuten marineren. Als marinade kun je bijvoorbeeld een mix van soyasaus, agavesiroop, paprikapoeder en knoflookpoeder gebruiken. Of appelstroop met ketjap manis en een beetje water. Experimenteer zelf met wat je lekker vindt!
  • Roerbak je tempé in een koekenpan met wat olie op halfhoog tot hoog vuur een paar minuten totdat het wat knapperig is. Blijf er wel goed bij, want tempé verbrandt redelijk snel. Haal het daarna uit de pan en leg even apart.
  • Snij ondertussen een rode paprika, een bosje lenteui en een bakje (kastanje)champignons in kleine stukjes en roerbak deze ook totdat ze beetgaar zijn.
  • Voeg daarna de tempé bij de groenten in de koekenpan en schep nog even goed door.
  • Verwarm de wraps in een koekenpan of de magnetron en vul ze met het tempé/groentenmengsel.

Tempé

Echt superlekker dit en genoeg voor 2 personen (of gewoon allemaal voor jezelf als je de volgende dag er ook nog van wilt eten ;-)).

Dus, vanaf nu allemaal aan de tempé? Geniet ervan!

Liefs, Femke

Volg mij ook op Facebook en Instagram!

Email to someoneTweet about this on TwitterPin on PinterestShare on FacebookGoogle+