Shinrin-yoku: de voordelen van een bosbad

shinrin-yoku

Eén van de dingen die we als gezin graag doen is naar het bos gaan. Even een frisse neus, een stukje wandelen, wat rondscharrelen, takjes, eikeltjes en dennenappels verzamelen en met een beetje geluk nog een handje bramen plukken. En wat we hier in Nederland (intuïtief) als een gezonde en leuke tijdsbesteding zien, is in Japan tot een ware wetenschap en health practice verheven: het nemen van een ‘bosbad’. Oftewel: Shinrin-yoku.

Shinrin-yoku

Shinrin-yoku houdt in het kort in dat je regelmatig tijd doorbrengt in een beboste omgeving met als doel het verbeteren van je gezondheid, welbevinden en geluk. Shinrin-yoku is sinds de jaren tachtig van de vorige eeuw een belangrijk onderdeel van de (preventieve) gezondheidszorg in Japan. Er is namelijk in Japan veel wetenschappelijk onderzoek gedaan naar de gezondheidseffecten van het nemen van een bosbad. En die liegen er niet om!

De voordelen van shinrin-yoku:

  • Door regelmatig een bosbad te nemen verminder je stress. Shinrin-yoku zorgt namelijk voor een vermindering van het stresshormoon cortisol in het lichaam, een lagere hartslag en een lagere bloedruk.
  • Je immuunsysteem krijgt een boost. ‘Natural Killer’ cellen (NK-cellen) zijn de cellen die ziekmakers in het lichaam aanvallen en opruimen. Een bosbad zorgt ervoor dat de hoeveelheid van deze NK-cellen in het lichaam omhoog gaat én dat deze cellen actiever worden. Dit komt onder andere doordat stresshormonen de werking van het immuunsysteem ondermijnen en een bosbad stress vermindert. Maar ook de natuurlijke chemicaliën die bepaalde bomen en planten uitscheiden – de zogenaamde pytoncides –  die door mensen ingeademd worden als ze zich in de buurt van bomen begeven, spelen hier waarschijnlijk een rol in.
  • Het nemen van een bosbad verbetert je humeur. Vergeleken met een wandeling door de stad, zorgt een wandeling door het bos voor een significant beter humeur.
  • Je krijgt meer energie en slaapt beter. Het nemen van een bosbad bestrijdt vermoeidheid en zorgt voor meer energie. Tegelijkertijd triggert het hormonen en processen in het lichaam die ervoor zorgen  dat je beter kunt slapen.
  • Shinrin-yoku vergroot focus en creativiteit. Het doorbrengen van tijd in de natuur zorgt voor betere mentale prestaties en meer creativiteit. Het verminderen van stress, een beter humeur, meer energie en beter slapen dragen hier allemaal aan bij.
  • Je herstelt sneller van een operatie of ziekte. Mensen die na een operatie of tijdens ziekte tijd in de natuur doorbrengen herstellen gemiddeld sneller dan mensen die dat niet doen.

shinrin-yoku

Hoe doe je shinrin-yoku?

Het idee achter shinrin-yoku is heel simpel: je gaat naar een bos en loopt daar op een langzame, ontspannen manier rond, terwijl je bewust aandacht besteedt aan de natuur en alles wat zich daarin voordoet en afspeelt. Het gaat dus niet zozeer om de fysieke activiteit van het wandelen als wel dat je je met bewuste aandacht in een natuurlijke omgeving begeeft. Met al je zintuigen en op een mindful manier.

Idealiter blijf je zo een uur of twee (of nog langer) in het bos en herhaal je dit regelmatig, zodat het echt een practice wordt. Maar staar je niet blind op een bepaalde tijdsduur of frequentie: zelfs een korte wandeling door het bos is al goed voor je! En is er bij jou geen bos in de buurt? Dan kun je ook heel goed naar een andere natuurlijke omgeving gaan, bijvoorbeeld een tuin of een park. Zolang je zo nu en dan gewoon eens tussen die gebouwen vandaan in de natuur komt!

Dus, dit weekend maar weer eens even lekker naar het bos? Veel plezier, gezondheid en geluk toegewenst!

Liefs, Femke

Volg mij ook op Facebook en Instagram!

Email to someoneTweet about this on TwitterPin on PinterestShare on Facebook