Gezond en lekker: Quinoa pizza

Quinoa pizza

Een pizza op z’n tijd vind ik best lekker en gemakkelijk. Met lekkere verse groenten en mozzarella… Maar er is helaas een klein nadeel; pizzabodems zijn bijna altijd van tarwemeel gemaakt en dat is nou niet het meest gezond. Ik heb daarom al een paar keer een poging gedaan om een pizzabodem van bloemkool te maken. Maar ja, dat is helaas nog nooit heel lekker gelukt (en het feit dat je de bloemkool uit moet wringen, en wringen, en wringen… helpt ook niet echt mee… veel te veel gedoe!).

Maar gelukkig was daar quinoa. Dat veelzijdige zaadje dat je dus óók voor pizza kunt gebruiken. Een pizzabodem van quinoa? Jazeker! Op simplyquinoa.com vond ik een echt heel simpel recept voor een lekkere quinoa pizza. En waar ik meestal nog wel wat verander aan het recept, hoefde dat nu eigenlijk niet. Dus enjoy, deze heerlijke quinoa pizza!

Dit heb je nodig voor één quinoa pizza

  • 140 gram ongekookte quinoazaden
  • 60 milliliter water
  • 2 eetlepels olijfolie
  • 1 theelepel bakpoeder
  • Snuf zout
  • Ronde springvorm (24 cm doorsnede)

En zo maak je de quinoa pizza

  • Week de quinoazaden in ruim water ongeveer 4 tot 6 uur. Of laat het een nacht of dag staan (afhankelijk van wanneer je van plan bent hem te gaan eten natuurlijk).
  • Spoel de quinoa daarna goed af en laat goed uitlekken
  • Verwarm ondertussen de oven voor op 220 graden. Mijn oven heeft een pizza stand, dus die heb ik gebruikt. Maar je kunt ook heel goed de boven- en onderwarmtestand gebruiken.
  • Doe de uitgelekte quinoa in een keukenmachine met het water, de olijfolie, het bakpoeder en het water. Pureer het geheel totdat er een dikke, pannenkoekbeslag-achtige massa ontstaat.
  • Doe een bakpapiertje in de springvorm en vet de springvorm daarna goed in.
  • Giet het beslag in de springvorm en zorg dat het evenredig over de boden verspreid is.
  • Bak de pizzabodem 15 minuten in de oven en draai daarna om. Let op dat je met het omdraaien eerst checkt of de bodem niet aan de rand van de springvorm blijft plakken. Het is een beetje jammer als je de bodem kapotscheurt bij het openen van de springvorm.
  • Bak de bodem daarna nog 15 minuten op de andere kant.
  • Bereid ondertussen de topping van de pizza voor. Je bakt deze namelijk niet op de pizza mee, omdat de bodem te hard wordt als je deze na 2 keer 15 minuten nog een lange tijd in de oven laat. Verse groenten kun je daarom het beste apart even in de oven meebakken om daarna de pizzabodem mee te bedekken.
  • Bedek de bodem met de topping en laat eventueel nog een paar minuutjes in de oven staan, om bijvoorbeeld de kaas te laten smelten. Daarna is de pizza klaar om verorberd te worden!

De pizza op de foto heb ik heel simpel met een pizzasaus en geraspte kaas bedekt. Njam!

Eén pizza is een heel stevige maaltijd voor één persoon of een wat lichtere maaltijd voor twee (met wellicht nog een lekkere salade ernaast). Eet smakelijk!

 

Email to someoneTweet about this on TwitterPin on PinterestShare on FacebookGoogle+