Petitie tegen onnodige plastic verpakkingen in de supermarkt aangeboden


minder plastic in de supermarkt

Toen ik april vorig jaar een petitie tegen onnodige plastic verpakkingen in de supermarkt startte, omdat ik me enorm stoorde aan de hoeveelheid plastic verpakkingen die ik met mijn boodschappen er automatisch bijkocht, had ik nooit kunnen bedenken dat die petitie 1,5 jaar later ruim 97.000 (!) keer ondertekend zou zijn. Meteen vanaf de start werd de petitie massaal ondertekend. En na de initiële piek van handtekeningen in die eerste dagen, zijn er nog vele pieken gevolgd. Reden ook waarom de petitie uiteindelijk zo lang heeft gelopen; de handtekeningen bleven maar komen. Toch heb ik besloten om onlangs de petitie wel aan te bieden aan het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL), omdat het tijd wordt om iets met dit duidelijke signaal van zoveel mensen te doen.

Waarom ook alweer deze petitie?

> Lees ook mijn initiële artikel over de petitie en de update die ik daar over schreef

Zoals ik hierboven aangaf; ik stoorde me (en stoor me nog steeds) enorm aan het feit dat ik na het doen van mijn boodschappen zoveel plastic verpakkingen meegekocht had. Verpakkingen die ik, nadat ik het product gebruikt had, meteen weer bij het plastic afval gooide. En hoewel ik me besefte dat (plastic) verpakkingen wel degelijk een belangrijke functie kunnen hebben, bijvoorbeeld bij het vervoer en het verlengen van de houdbaarheid van het product, zag ik ook dat er onnodige plastic verpakkingen gebruikt werden. Bijvoorbeeld om het ene product van het andere te onderscheiden. Of om bijvoorbeeld ieder individueel product binnen één verpakking nog eens extra te verpakken. Hoog tijd voor actie dus! Een brief van mijzelf aan het hoofdkantoor van mijn plaatselijke supermarkt zou waarschijnlijk niet zoveel effect hebben, dus ik besloot een petitie te starten. Want hoe meer stemmen hoe meer gewicht natuurlijk.

stop plastic in de supermarkt

Petitie aangeboden aan het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel

En nu, meer dan 97.000 handtekeningen verder, heb ik de petitie aangeboden aan het CBL. Het CBL is de brancheorganisatie van de grote supermarkten in Nederland en is daarom wat mij betreft bij uitstek een partij om een leidende rol in de discussie rondom het verminderen van plastic verpakkingen te nemen. Bijvoorbeeld door het maken van afspraken met supermarkten over het gebruik van plastic verpakkingen, het opstellen van gezamenlijk gedragen doelstellingen en richtlijnen, het doen van onderzoek en experimenten en het stimuleren van algehele bewustwordingen van de plastic problematiek.

Op dinsdag 20 november was ik bij het CBL uitgenodigd om te praten met Marieke Doolaard, de manager Duurzaamheid van het CBL, om de petitie aan te bieden en te horen welke plannen zij allemaal hebben. Want dat er plannen zijn, dat is gelukkig het geval.

Marieke lichtte toe dat er 3 jaar geleden al een brancheplan ‘Verduurzaming verpakkingen’ opgesteld was, waar onder andere doelstellingen m.b.t. het gebruik van plastic in opgenomen waren. Echter, omdat in de tussentijd de discussie rondom het gebruik van (plastic) verpakkingen, recycling en zwerfafval een grote vlucht heeft genomen (onder andere door het succes van deze petitie), zijn ze nu bezig met een nieuw brancheplan. In dit brancheplan komen doelstellingen rondom het gebruik van verpakkingsmaterialen te staan waaraan de bij het CBL aangesloten supermarkten zich gaan committeren. Het gaat dan o.a. om dat het gebruik van verpakkingsmaterialen verminderd worden, dat de recyclebaarheid 100% moet zijn en dat de materialen uit een duurzame bron moeten komen.

Het CBL stelt dit plan met medewerking van verpakkingsexperts op. Ze kijken hierbij ook verder dan alleen de levensmiddelenindustrie en gaan gesprekken aan met bijvoorbeeld afvalverwerkers, om beter inzicht te krijgen in hoe verpakkingen het beste gerecycled kunnen worden.

Het vernieuwde brancheplan moet er begin volgend jaar liggen en volgens Marieke “moeten we de komende jaren gaan zien dat er minder plastic in de supermarkt ligt.” In 2030 moeten de doelstellingen zoals gesteld in het plan behaald zijn.

Oftewel: bij de supermarktbranche wordt de urgentie van het verminderen van (plastic) verpakkingsmaterialen zeer zeker gevoeld en de plannen om dit te gaan realiseren zijn bijna klaar.

De consument speelt ook een belangrijke rol!

Er vanuit gaande dat de supermarkten inderdaad hun verantwoordelijkheid en een actieve rol gaan pakken in het verminderen van het plastic probleem, blijft er toch ook een heel belangrijke rol voor ons als consument weggelegd. In eerste plaats natuurlijk door de supermarkten erop te blijven wijzen dat we genoeg hebben van dat onnodige plastic. De zogenaamde ‘plastic attacks’ die zo nu en dan bij supermarkten uitgevoerd worden – waarbij klanten na het kopen van hun boodschappen meteen in de supermarkt zelf het onnodige plastic verwijderen en achterlaten – kunnen daar een heel goed middel voor zijn.

Maar vergeet vooral ook niet dat jij als consument zelf ook de verantwoordelijkheid hebt om zo min mogelijk plastic uit de supermarkt mee te nemen! Als jij onverpakte producten alsnog in een plastic tasje stopt is het effect natuurlijk nul. En zolang jij appels die er iets minder dan perfect uitzien stelselmatig links laten liggen, waardoor deze uiteindelijk dreigen te bederven, voelt de supermarkt zich nog steeds genoodzaakt om die appels samen met andere in een plastic verpakking te doen, zodat ook minder-dan-perfecte appels toch gekocht gaan worden. Er is als consument dus zelf ook echt nog genoeg te doen!

> Lees vooral ook mijn 10 tips om duurzamer boodschappen te doen

Tot slot: nogmaals heel hartelijk bedankt allemaal voor het ondertekenen van de petitie! Laten we met z’n allen ons best blijven doen voor een betere wereld.

Liefs, Femke

Volg mij ook op Facebook en Instagram!

Email to someoneTweet about this on TwitterPin on PinterestShare on FacebookGoogle+