Musthaves voor een gezonde eetstijl

Musthaves voor een gezonde eetstijl

Het is al een aantal jaar geleden dat ik ben begonnen met gezonder te eten. Ondertussen heb ik de smaak goed te pakken en denk ik dat het merendeel van mijn maaltijden wel gezond te noemen is. Ik heb natuurlijk zo in de loop der jaren het een en ander verzameld om gezond eten te kunnen bereiden en een gezonde eetstijl vol te houden. Een aantal dingen zijn daarbij essentieel in mijn beleving. Lees hier mijn musthaves voor een gezonde eetstijl!

De hardware

Allereerst een aantal zaken die het bereiden (en bewaren) van eten mogelijk en een heel stuk makkelijker maken:

  • Oven – Feit is dat ik de helft van mijn gerechten niet zou kunnen maken zonder mijn oven. Een ruime oven met een paar verschillende standen behoort m.i. tot de basisuitrusting.
  • Keukenmachine – Een hele poos heb ik zonder gedaan en kon ik mij over het algemeen goed redden met mijn staafmixer en blender. Maar sinds ik een echte keukenmachine heb, heb ik gemerkt dat het wel erg handig is. Chocoladepasta maken, zoals ik onlangs deed, zou echt niet gelukt zijn zonder keukenmachine. En voor een echt glad beslag vind ik hem ook redelijk onontbeerlijk. Dat gezegd hebbende, mijn staafmixer en blender gebruik ik ook nog vaak genoeg!
  • Keukenweegschaal – In sommige gerechten komt het nogal nauw met de hoeveelheid ingrediënten die je gebruikt en kun je niet volstaan met het op het gevoel de hoeveelheid bepalen. Mijn digitale keukenweegschaal gebruik ik dan ook heel vaak. Tip: haal de batterij er na elk gebruik uit. Zo gaat de batterij veel langer mee.
  • Diepvries – Het zal niet voor iedereen een mogelijkheid zijn, maar wij hebben in de garage een extra vriezer staan. Waar onder andere heel veel diepvriesbakjes zelfgemaakte (pasta)saus in staan. Op dagen waarop ik laat thuis kom hoef ik dan alleen nog maar de saus op te warmen en de pasta erbij te koken en mijn maaltijd is klaar!

De hulpmiddelen

Sommige dingen kan ik echt niet zonder, andere misschien (heel misschien) wel, maar al deze hulpmiddelen zijn wel héél erg handig:

  • Bakblikken, ovenschalen en bakplaten – In verschillende vormen en maten voor verschillende gerechten. En heel belangrijk ook: bakpapier en bakpoeder.
  • Maatschepjes en maatbekers – Voor natuurlijk het nauwkeurig afmeten van diverse ingrediënten. Omdat ik nogal eens op Amerikaanse sites wil neuzen voor een nieuw receptje, heb ik ook maatschepjes die (1, ½ 1/3) cups en tablespoons en teaspoons aangeven. Gewoon bij de Appie gekocht btw!
  • Spiralizer – Voor het gemakkelijk maken van groenteslierten. Ik gebruik hem meestal om ‘spaghetti’ van courgette te maken.
  • Meeneembakjes en diepvriesbakjes – Om zelf klaargemaakt eten in mee te nemen (met name naar mijn werk) en om big batches van bijvoorbeeld pastasaus in te vriezen.
  • Drinkflesjes en – bekers – Voldoende vocht binnenkrijgen is erg belangrijk. Een fijn herbruikbaar drinkflesje en een fijne theebeker (voor op mijn werk) helpt me daarbij.

De voedingsmiddelen:

Wat er allemaal in mijn keukenkasten en koelkast zit om al die heerlijke, voedingsrijke en gevarieerde maaltijden te maken ;-)?

  • Een assortiment meel ter vervanging van het gewone tarwemeel: amandelmeel, boekweitmeel, kikkererwtenmeel, kokosmeel, quinoameel en maismeel.
  • Quinoa, kikkererwten, linzen en bonen ter vervanging van aardappelen, pasta en rijst in warme gerechten.
  • Natuurlijke zoetmakers zoals dadels, stevia en agavesiroop.
  • (Ongezouten) noten in alle soorten en maten zoals cashewnoten, amandelen, walnoten, hazelnoten, pinda’s. Lekker om zo op te eten, of door bijvoorbeeld een salade of yoghurt te doen.
  • Zaden en pitten zoals de chiazaad en gebroken lijnzaad die ik altijd door mijn yoghurt mix.
  • Plantaardige melkvervanger: Ik hou het meestal bij amandelmelk, maar ook soya-, kokos- of rijstmelk kan een goede optie zijn.
  • Havermout voor onder andere mijn havermoutpap in de ochtend en deze lekkere pannenkoeken.
  • Olijfolie en kokosolie om in te bakken en om te gebruiken in gerechten.
  • Een goed gevulde fruitmand met in ieder geval bananen en appels er in. Bananen en appels zijn ideaal in bijvoorbeeld cakes en muffins als vervanging van suiker. Bijvoorbeeld in dit bananenbrood en deze muffins van amandelmeel.
  • Uien en knoflook. In bijna alle sauzen die ik maak zit wel ui en/of knoflook. Echte smaakmakers en ook supergezond.
  • Een assortiment (gedroogde) kruiden, waaronder natuurlijk zout en peper, maar ook gemalen komijn, koriander, basilicum etc.
  • Verse groenten zoals broccoli, paprika, courgette, bloemkool, wortel etc.
  • Een goed assortiment thee: ik hou er van om mijn thee gedurende de dag af te wisselen en kies meestal voor een groene- of kruidenthee variant.

En hoewel dit al best veel is, heb ik natuurlijk nog veel meer in mijn keuken staan. Goede potten en pannen en messen bijvoorbeeld. En jawel, ook wel eens dingen die iets minder gezond zijn ;-).

Liefs, Femke

Volg mij ook op Facebook en Instagram!