Met deze mindfulness oefeningen krijg je meer mindfulness in je dag!

Mindfulness oefeningen

Mindfulness – aandacht schenken aan wat je op dit moment aan het doen bent, en aan wat er op dit moment is – is een heel mooi iets. Het betekent dat je dingen accepteert zoals ze zijn en niet krampachtig probeert om iets anders na te streven. Mindfulness is een mooi en simpel begrip, maar dat betekent niet dat het per sé gemakkelijk is om mindful in het leven te staan. Gedachten hebben namelijk de neiging om heel vaak en heel snel met ons aan de haal te gaan. Dus is het best moeilijk om in het huidige moment te blijven. Gelukkig kun je mindfulness wel oefenen. Hoe je dat doet lees je hier!

Gemakkelijke dagelijkse mindfulness oefeningen

Je kunt mindfulness als formele meditatie beoefenen, maar je kunt ook gedurende je dag een aantal kleine mindfulness oefeningen doen:

1. Neem een aantal keer dag een ademruimte

Prik een aantal vaste momenten op je dag – bijvoorbeeld net na het opstaan, nadat je van je werk thuiskomt, nadat de kinderen in hun bed liggen, etc. – om een ademruimte van zo’n drie minuten te nemen.

Besteed de eerste minuut aan het contact maken met je lichaam. Hoe voelt je lichaam? Waar maakt je lichaam contact met de stoel of de ondergrond? Hoe voelt het daar? Stel jezelf daarna de vraag hoe het met je gaat. Wat ervaar je op dit moment? Welke gemoedstoestand, gedachten of gevoelens horen daarbij? Welke lichamelijke gewaarwordingen kun je herkennen? Observeer, maar oordeel niet en ga er ook niet verder over nadenken. Doe dit ook ongeveer een minuut. Richt voor de laatste minuut je aandacht  op je ademhaling. Observeer je ademhaling, maar probeer hem verder niet te veranderen.

2. Start je maaltijden mindful

Probeer van iedere maaltijd die je eet, ten minste één hap mindful te eten. Het gemakkelijkst is om dit meteen de eerste hap te doen. Hoe ziet het eten er uit? Hoe ruikt het? Welke smaken proef je? Welke structuur heeft het? Geef je volledige aandacht aan het eten van die ene hap. En als je wilt kun je daarna natuurlijk ook nog meer happen mindful nemen.

3. Kies een vaste dagelijkse activiteit die je mindful uitvoert

Bijvoorbeeld je tanden poetsen in de ochtend, het ontbijt klaarmaken, naar het station fietsen of het avondritueel met de kinderen. Probeer deze activiteit zo mindful mogelijk uit te voeren. Met volle aandacht en zonder oordelen. Omdat het een activiteit is die je dagelijks op een min of meer vast tijdstip doet, is de kans groot dat je hem niet zal vergeten.

4. Gebruik ‘loze’ momenten voor mindfulness

Wachten op de trein, wachten in de rij bij de supermarkt, het loopje naar de koffieautomaat; je kunt ervoor kiezen deze momenten mindful door te brengen. Neem bijvoorbeeld deze tijd om bij jezelf na te gaan hoe je ademhaling op dat moment is, welke gedachten of gevoelens er zijn of welke lichamelijke sensaties je voelt. Of probeer te luisteren of je de trein al hoort aankomen of welke geluiden je allemaal om je heen in de supermarkt hoort. Of word je bewust van hoe je loopt en hoe dat in je lichaam voelt. Naast dat je zo mindfulness oefent, worden deze potentieel vervelende momenten ook meteen een stuk minder vervelend.

5. Probeer stress op te merken

Wees je bewust van de momenten waarop je gestresst bent. Loop je door de supermarkt te zweten met één (of meer) niet zo welwillende kinderen? Zit je op hete kolen in de auto omdat je te laat dreigt te komen? Laat die e-mail van je leidinggevende je hart even overslaan? Merk deze momenten op, zonder ze op één of andere manier te willen veranderen. Merk slechts op dat ze er zijn en wat dat met jou doet. Misschien dat je daarna besluit om iets te veranderen en misschien ook niet. Wat je ook doet, het is goed zoals het is.

Hoe meer je mindfulness oefent, hoe meer je in je dagelijkse leven in staat bent om ook daadwerkelijk met aandacht en bewust aanwezig te zijn, en in het Nu te leven. En dat is fijn. Want het leven is kort en gaat veel te snel voorbij en het zou zo jammer zijn als je altijd maar afwezig was.

Liefs, Femke

Volg mij ook op Facebook en Instagram.