Lichaam

Er zijn een aantal dingen waar je, wat je lichaam betreft, op moet letten als je gaat mediteren.

Probeer rechtop te zitten

Het belangrijkst van een goede meditatiehouding is rechtop zitten (tenzij je liggend mediteert natuurlijk). De rug, nek en het hoofd moeten in een rechte lijn staan. Energie kan zo goed circuleren en je kunt optimaal ademen. Daarnaast kost een rechte houding ook de minste energie. Maar probeer vooral niet geforceerd kaarsrecht te zitten. Het moet immers ook comfortabel zijn. En hou er rekening mee dat de ruggengraat van nature een lichte kromming heeft.

Ontspan je rug, nek en schouders

De rug, nek en schouders moeten ontspannen zijn. Verkrampte spieren door een verkeerde houding leiden de aandacht af van de meditatie. De schouders hangen niet naar voren en de borstkas is open. Je kunt hierdoor vrij ademen .

Hou je hoofd recht boven op je ruggengraat

Stel je voor dat er een draadje is gespannen aan je kruin en dat dat draadje je hoofd omhoog houdt. De kin is een beetje ingetrokken. De achterkant van je nek is lang en open. Het puntje van de neus is in lijn met de navel en hangt er precies boven. De oren zijn in lijn met de schouders.

Als je je hoofd teveel naar voren laat hangen, kan dit slaperigheid veroorzaken. Het hoofd teveel naar achteren zorgt ervoor dat je geest actiever wordt, wat de meditatie in de weg kan staan.

Probeer stil te zitten

Als je stil bent, kun je je geest het beste observeren. Je kunt zo ook voelen hoe je lichaam reageert op je gedachten. Probeer dus zo min mogelijk te bewegen tijdens de meditatie. Als je toch echt moet bewegen, doe dit dan heel bewust en met je volle aandacht.

Plaats je handen zodat je er geen last van hebt

De handen rusten met de handpalmen naar boven op de knieën of in de schoot. Het is belangrijk dat je handen op voldoende hoogte ondersteunt worden, omdat anders je armen niet goed kunnen ontspannen. De schouders moeten tijdens de meditatie geen last hebben van het gewicht van de handen. Voor sommige mensen is het misschien wel nodig om de handen op navelhoogte te hebben. Een deken of sjaal om je middel gebonden kan helpen om de handen op deze hoogte te ondersteunen.

Open handpalmen zorgen voor een open houding. Je kunt ervoor kiezen om de duim en wijsvinger elkaar aan te laten raken. Dit is een maatstaf van hoe alert je bent; als het contact tussen beide vingers verbroken wordt is dit een signaal dat je niet alert genoeg was. Je kunt je rechterhand in je linker leggen, de duimen elkaar zacht aanrakend, of los naast elkaar leggen.

Ontspan je gezicht

Het gezicht is ontspannen. Probeer vooral de spanning in de wenkbrauwen en de kaak los te laten. De tanden raken elkaar zacht of helemaal niet. De tong raakt met het puntje de achterkant van de bovenste voortanden aan, dit helpt een teveel aan speeksel te voorkomen, en ligt zwaar in de mond.

Gesloten of open ogen

Als je begint met mediteren is het aan te raden dit te doen met gesloten ogen. Gesloten ogen zorgen ervoor dat de aandacht naar binnen wordt gericht en dat je niet snel afgeleid wordt. Een nadeel is dat je sneller gaat dagdromen of zelfs in slaap dreigt te vallen.

Open ogen richt onze aandacht naar buiten. Het helpt je te focussen op dingen die buiten jezelf plaatsvinden. Het risico van afleiding is echter groter dan bij gesloten ogen. Probeer een plek te zoeken waar je niet snel afgeleid zult worden.

Halfopen ogen zorgen ervoor dat je met een zachte focus kunt kijken.

Meditatiehoudingen
Pijn bij mediteren
Meditatiekussen

Email to someoneTweet about this on TwitterPin on PinterestShare on FacebookGoogle+