Open monitoren

Open monitoren houdt in dat je zaken met een open state of mind bekijkt. Het gaat er om dat je actief aandacht besteedt aan ervaringen, zonder dat je een oordeel velt, reageert of ze vast probeert te houden. Je observeert, maar reageert niet. Dit is in essentie ook het principe van mindfulness, zoals dat bijvoorbeeld in de Vipassana traditie beoefend wordt.

Een belangrijk effect van het beoefenen van deze meditatietechniek is dat je door gedachten en emoties op een open manier te observeren, in het dagelijkse leven ook in staat zult zijn stressvolle situaties op een meer mindful manier te kunnen benaderen. Hierdoor kun je onder ander beter met pijn omgaan en zul je minder geneigd zijn om negatieve gedachten steeds maar te herhalen.

Mindfulness

Mindfulness, in zijn meest eenvoudige vorm, betekent aandacht schenken. Bewust aandacht schenken aan hetgeen je op dit moment aan het doen bent. Van groot belang hierbij is dat je geen oordeel velt over wat er, zowel buiten jou als in jou, gebeurt. Je accepteert het met compassie.

Acceptatie

Wat er namelijk ook gebeurt, het huidige moment is het enige moment dat je ooit zullen hebben. Je kunt niet anders dan dit moment accepteren. Het huidige moment ontkennen is zinloos. Het is nooit niet nu. Het niet accepteren van het huidige moment betekent dan ook pijn en lijden, ergens willen zijn waar je niet bent. Mindful leven helpt je bewustzijn in het huidige moment te brengen. Je te realiseren dat dit moment van zichzelf al heel speciaal is, omdat jij erin leeft en je ervan bewust bent.

Principes van mindful leven

Principes van een mindful leven zijn:

  • Aandacht schenken aan de details van een ervaring van moment tot moment
  • Aandacht schenken aan je lichaam en wat je in je lichaam ervaart
  • Herkennen van de manier waarop je geest werkt en niet vast blijven zitten aan herinneringen aan het verleden of plannen voor de toekomst
  • Niet te hard of juist niet hard genoeg proberen
  • Het loslaten van afleidingen en aandacht schenken aan het huidige moment
  • Ervaringen bemerken zonder te beoordelen

Mindfulness meditatie

Mindfulness meditatie houdt in dat je gedachten, ademhaling of sensaties in je lichaam ‘bekijkt’ terwijl je stil zit. Je beoordeelt en analyseert niet, je observeert alleen.

Mindfulness is niet alleen als meditatie te beoefenen, maar juist ook heel goed in het leven van alle dag toe te passen. In principe kun je alles wat je doet op een mindful manier doen. Zolang je je volledige aandacht erbij hebt. Wat zie je, hoor je, ruik je, proef je, voel je?

Andere soorten meditatie zijn:

Technieken gericht op gecontroleerde focus
Technieken gericht op zelfontstijging

Email to someoneTweet about this on TwitterPin on PinterestShare on FacebookGoogle+

1 Comment

  1. 7 gemakkelijke dagelijkse mindfulnessoefeningen | Zensible
    13 maart 2015 @ 20:42

    […] Open monitoren […]