Loopmeditatie

loopmeditatieBij loopmeditatie is de activiteit van lopen het onderwerp van de meditatie. De aandacht en het bewustzijn liggen bij de fysieke bewegingen en sensaties en de mentale en emotionele ervaringen die dit met zich meebrengt.

Voor de meeste mensen is het gemakkelijker om zich bewust te zijn van hun lichaam dat in beweging is, dan hun aandacht bij bijvoorbeeld hun ademhaling of een mantra te houden. Door te focussen op de beweging van het lichaam is het gemakkelijker om ‘uit het hoofd’ te komen. Dit maakt de loopmeditatie dan ook heel geschikt voor beginners. Maar ook voor de wat meer gevorderde mediteerders kan loopmeditatie een fijne afwisseling zijn van een zittende meditatie.

Een ander voordeel van loopmeditatie is dat het overal en altijd gedaan kan worden. Je hoeft het niet per sé als een ‘formele’ meditatie uit te voeren. Je kunt het ook doen als je gewoon op straat, of in de supermarkt loopt, een trap beklimt of naar de koffieautomaat loopt. Je kunt het zelfs doen als je aan het hardlopen bent. En niemand hoeft zelfs door te hebben dat je aan het mediteren bent!

Hoe werkt loopmeditatie?

Zoals gezegd kun je een loopmeditatie altijd en overal doen wanneer je ergens aan het lopen bent. Maar je kunt ook expliciet tijd en ruimte voor deze oefening uittrekken. Ga dan als volgt te werk:

  • Probeer eerst een plek te vinden waar je zo min mogelijk afgeleid wordt, bijvoorbeeld in het bos, in een park of langs een water.
  • Draag bij voorkeur comfortabele schoenen en wees stil tijdens deze meditatie.
  • Begin met eerst een paar momenten stil te staan en je op je ademhaling te focussen. Voel hoe de lucht je longen steeds weer in- en uitstroomt.
  • Wees je daarna bewust van hoe je staat: van het contact van je voeten met de aarde, van hoe je gewicht zich over beide benen verdeelt en van de subtiele bewegingen die je lichaam maakt om je balans te houden.
  • Wees je ook bewust van eventuele spanningen in je lichaam en je mentale en emotionele gesteldheid op het moment. Hoe voel je je? Is je geest kalm of juist heel druk? Heb je bepaalde gedachten over wat je op het punt staat te gaan doen?
  • Begin dan te lopen. Loop op een voor jou fijn tempo en probeer niet geforceerd ander dan anders te lopen.
  • Richt je aandacht dan op je lichaam. Voel hoe je voeten om en om contact maken met de aarde. Voel hoe je voet van de hak tot de teen afrolt; hoe de spieren in je voeten en benen hun werk doen; hoe je armen en je hele lichaam meebewegen met de loopbeweging. Voel het contact van je lichaam met je kleding en schoenen. Wordt je bewust van je ademhaling, misschien versnelt die wel een beetje. Misschien krijg je het warm van het bewegen. Voel ook de wind en de zon op je gezicht. Wordt je bewust van eventuele fysieke pijntjes of ongemakken. Experimenteer eventueel met een ander tempo van lopen of een andere houding. Merk het allemaal op, maar oordeel niet. Laat het zijn zoals het is.
  • Richt je aandacht daarna op je mentale en emotionele gesteldheid en gevoelens. Is je geest druk of kalm? Voelt hij fris of wellicht vermoeid aan? Ben je aanwezig bij het lopen, of dwalen je gedachten af naar andere zaken? Voel je je blij en tevreden of wellicht verveeld of geïrriteerd? Merk het ook hier allemaal op, maar denk er niet verder over na en oordeel niet.
  • Doe dit zolang voor jou fijn is en stop daarna. Neem dan nog een aantal momenten de tijd om na te voelen. Hoe voelt je lichaam nu aan? Hoe is je ademhaling? Hoe voelt je geest en welke gedachten, emoties en gevoelens zijn er nu? Voel je je nu anders ten opzicht van toen je begon met lopen? Merkt het op en oordeel niet.

Zeker als je buiten loopt, zullen er dingen om je heen zijn of gebeuren die je aandacht nodig hebben of vragen. Aanschouw deze waar nodig, oordeel er verder niet over en ga daarna terug naar de meditatie.

Andere meditatietechnieken:

Ademhalingsmeditatie
Mindfulnessmeditatie
Mantrameditatie
Geleide meditatie en visualisatie
Loving kindness meditatie

Email to someoneTweet about this on TwitterPin on PinterestShare on FacebookGoogle+

1 Comment

  1. 7 manieren om te mediteren op je werk | Zensible
    15 mei 2015 @ 15:51

    […] Loopmeditatie […]