Meditatietechnieken

MeditatietechniekenEr bestaan diverse meditatietechnieken. Meditatietechnieken kunnen onderverdeeld worden aan de hand van wat je als ‘onderwerp’ van de meditatie gebruikt. Bijvoorbeeld de ademhaling, een mantra of een visualisatie. Iedere techniek heeft zijn eigen unieke eigenschappen en uitkomsten.

Als je begint met mediteren is het verstandig om te experimenteren met de diverse meditatietechnieken en uit te zoeken welke techniek het beste voor jou werkt. Neem daar echt de tijd voor. Je zult zien dat je er vaak even in moet komen voordat je voelt of een techniek goed bij je past. Meditatietechnieken die heel geschikt zijn als je begint met mediteren zijn bijvoorbeeld de ademhalingsmeditatie en geleide meditatie.

Bij de ademhalingsmeditatie is de ademhaling het onderwerp van de meditatie. Door je volledig te concentreren op het ritme van de ademhaling probeer je je geest stil en alert te maken.

Bij mindfulnessmeditatie ‘bekijk’ je je gedachten, ademhaling of sensaties in je lichaam terwijl je stil zit.

Bij een mantrameditatie wordt een woord of geluid steeds maar weer herhaald, hardop of in jezelf.

Bij geleide meditatie en visualisatie wordt je, door een meditatieleraar of met behulp van een audio-opname door de meditatie geleid. Dit wordt vaak gecombineerd met een visualisatie.

Bij loopmeditatie is lopen, en alle sensaties dat dit met zich meebrengt, het onderwerp van meditatie.

Bij loving kindness meditatie zijn gevoelens van ‘loving kindness’ het onderwerp van de meditatie.

Email to someoneTweet about this on TwitterPin on PinterestShare on FacebookGoogle+