Je kinderen gezond laten eten: nog 5 tips

Tips om je kinderen gezond te laten etenKinderen en eten… In een eerder artikel gaf ik je al een aantal tips om je kinderen gezond te laten eten. In dit artikel geef ik je nog eens 5 tips. Want kinderen gezond laten eten kan een hele opgave zijn. En je kunt daarom nooit genoeg aandacht besteden aan het cultiveren van gezonde eetgewoonten bij je kinderen.

  1. Laat je kinderen meekijken

Als je je kinderen laat meedoen of meekijken bij het bereiden van eten zullen ze sneller geneigd zijn om het ook daadwerkelijk op te eten. Mijn dochter zit er graag op het aanrecht bij als ik met het eten bezig ben. Ze snoept ook graag al een beetje mee als ik bijvoorbeeld paprika of komkommer aan het snijden ben. Vind ik helemaal niet erg, want dan heeft ze die alvast maar binnen!

  1. Hou het leuk

Als ik iets geleerd heb is wel dat je kinderen niet kunt forceren iets te eten waar ze geen zin in hebben. Hoe meer druk je er achter zet, hoe meer je aandringt en hoe meer je dreigt, hoe stijver de lippen op elkaar blijven en hoe ongezelliger het aan tafel wordt. Maar ik wil natuurlijk ook niet te toegeeflijk zijn als mijn kinderen de hakken in het zand zetten. Met mijn dochter spreek ik dan af dat ze bijvoorbeeld nog 5 hapjes moet nemen en dat ze dan de rest mag laten staan.

En ja, kinderen lussen soms iets gewoon echt niet. Laat ze dan 2 of 3 etenswaren benoemen die ze echt niet wil eten en probeer die dan ook niet toch stiekem te geven. Zo krijgen ze het gevoel dat ze serieus genomen worden en een bepaalde mate van zeggenschap hebben in wat ze eten. Biedt ze in die gevallen een alternatief aan wat ze wel lusten.

  1. Laat zien waar het eten vandaan komt

Als je je kinderen betrekt bij het kopen van de (gezonde) boodschappen of laat zien hoe groenten en fruit groeien, zijn ze vaak ook eerder geneigd om deze gezonde dingen daadwerkelijk te eten. Laat je kinderen in de supermarkt bijvoorbeeld kiezen welke groente of fruit je voor die dag meeneemt. Of leg een (klein) moestuintje aan en kijk samen hoe alles groeit en bloeit en rijp wordt om te eten.

  1. Bied altijd als eerst het gezonde aan

Als kinderen echt trek hebben willen ze vaak ook wel gezond eten. Dus voordat de rozijnen en rijstwafels op tafel komen laat ik ze altijd eerst hun fruit eten. En tijdens het avondeten wacht ik altijd even met het vlees op tafel zetten. Carnivoortjes als het zijn, zijn mijn kinderen anders op slag volstrekt niet meer geïnteresseerd in hun groenten, dus ik probeer die eerst naar binnen te krijgen, alvorens aan het vlees te beginnen.

  1. Als je het niet in huis hebt…

Als je het niet in huis hebt, kunnen je kinderen het ook niet eten en er ook niet om vragen (nou ja, ze kunnen natuurlijk wel vragen, maar ze krijgen het niet). Als kinderen weten dat er in het huis iets lekkers (en ongezonds) ligt, dan heeft het vaak een magische aantrekkingskracht op ze. Het helpt natuurlijk al als je het ergens opbergt waar ze het niet kunnen zien. Maar als je het niet in huis hebt, dan is er ook geen kans dat het toch per ongeluk in hun mondje verdwijnt.

Het is een beetje zoeken welke tactieken om je kind gezond te laten eten het beste bij jouw kind passen. Maar jong geleerd is oud gedaan en het is zeker de moeite waard om ermee te experimenteren om je kind gezonde eetgewoonten aan te leren. Succes!