De voordelen van bodyscan meditatie – waarom het goed is bewust te worden van je lichaam

De voordelen van bodyscan meditatie

Bij de bodyscan meditatie is je lichaam het onderwerp van meditatie. De bedoeling van deze meditatie is dat je met je aandacht heel bewust langs elk deel van je lichaam gaat. Je probeert daarbij elk gedeelte van je lichaam daadwerkelijk te voelen en er een poosje met volle bewustzijn in aanwezig te zijn. En met je ademhaling adem je als het ware naar dat gedeelte toe en er weer vandaan. Alle sensaties die je voelt in dat lichaamsdeel (of die je juist niet voelt) observeer je, zonder oordeel en zonder er verder over na te denken. Je accepteert wat er is.

Een poosje geleden beschreef ik wat de bodyscan meditatie precies is en hoe je die doet. In deze blog ga ik verder in de op de voordelen van bodyscan meditatie. Want die zijn er heel duidelijk!

De voordelen van bodyscan meditatie

Mediteren heeft sowieso heel veel voordelen . Maar de bodyscan meditatie heeft nog een aantal specifieke voordelen:

Beter contact met je eigen lichaam
De bodyscan meditatie is een krachtige meditatietechniek om het contact met je lichaam te herstellen. Door je echt bewust te worden van hoe je lichaam voelt krijg je meer contact met de diverse sensaties in je lichaam. Sensaties die je wellicht nooit eerder gevoeld hebt, of waar je nooit zozeer over nagedacht hebt. Je leert hierdoor beter aandacht aan je lichaam te besteden, vriendelijker naar je lichaam te worden en meer daadwerkelijk in je lichaam te leven. Je leert je lichaam beter kennen, waarderen en accepteren.

Beter zelfbeeld
Veel mensen zijn onzeker over hun lichaam. En die onzekerheid uit zich nogal eens in een obsessie met hoe we er uit zien.

Diepgewortelde gevoelens die je over je lichaam hebt kunnen niet veranderen, totdat de manier waarop je je lichaam daadwerkelijk beleeft verandert. Als je energie steekt in het daadwerkelijk ervaren van je lichaam, en daarbij weigert om verstrikt te raken in negatieve en veroordelende gedachten er over, dan kan dat de manier waarop je je lichaam en jezelf ziet drastisch veranderen. Wellicht zie je dan dat het feit dat je ├╝berhaupt een lichaam hebt dat al die fantastische dingen helemaal zelf doet al heel bijzonder en mooi is.

Loslaten van spanning en stress
Bij de bodyscan meditatie ga je ieder gedeelte van je lichaam systematisch langs. Je ademt een aantal keer in naar en uit van het gedeelte waar je op dat moment bent, waarna je het loslaat en je je aandacht op het volgende gedeelte richt. Op het moment dat je de sensaties, gedachten en beelden – die je associeert met dat specifieke gedeelte van je lichaam – los laat, laten de bijbehorende spieren ook los. En de spanning die in die spieren is opgebouwd komt daarbij ook los.

Boost voor je lichaam
De bodyscanmeditatie is een hele geschikte meditatie voor als je lichaam wat extra aandacht nodig heeft. Bijvoorbeeld als je een verkoudheid of griep hebt of op voelt komen. Door je lichaam met aandacht te overspoelen, sta je meer in contact met je lichaam, bezit je je lichaam als het ware meer, en krijgen ziektes en andere lichamelijke ongemakken minder kans.

Hoe fijn zou het zijn als we beter naar ons lichaam leren luisteren, er beter voor gaan zorgen en ons minder laten leiden door hoe het er van de buitenkant uitziet. De bodyscan meditatie kan daarbij helpen. Nog niet overtuigd? Probeer het eens een poosje en zie wat het voor jou kan betekenen!

Liefs, Femke

Volg mij ook op Facebook en Instagram!