De kracht van dankbaarheid

De kracht van dankbaarheidHet is woensdagochtend. Ik zit met een kop thee op de bank. Buiten is het koud, maar binnen is het lekker warm. Het is een mooie dag. De lucht is blauw en de zon schijnt. Het is stil in huis, want mijn vriend is naar zijn werk en mijn kinderen zijn naar school (Senn is voor de 2e keer wennen in zijn nieuwe klas!). De boodschappen zijn al gedaan, dus daar hoef ik me niet druk meer over te maken. Ik geniet van de stilte en de rust en van het feit dat ik een paar uurtjes helemaal voor mij alleen heb. Het is goed zo, ik heb even verder helemaal niets nodig. Ik ben gewoon intens dankbaar voor dit moment.

De kracht van dankbaarheid

Dankbaarheid is een emotie die het gevolg is van het voelen en uiten van waardering voor een persoon, een moment of een gebeurtenis. Een gevoel van dankbaarheid is een fijn en heel bevredigend gevoel, waarvan de wetenschap bovendien bewezen dat het heel veel voordelen met zich meebrengt. Want mensen die dankbaar zijn:

  • hebben een beter mentaal, fysiek en sociaal welzijn;
  • zijn optimistischer en ervaren meer geluk;
  • hebben een groter gevoel van verbondenheid in tijden van verlies of crisis;
  • hebben een beter zelfbeeld;
  • hebben meer energie;
  • zijn meer vergevingsgezind;
  • hebben een sterker hart en immuunsysteem en een lagere bloeddruk;
  • hebben een hogere emotionele en cognitieve intelligentie;
  • ervaren minder stress, angstgevoelens en depressie;
  • hebben minder hoofdpijn;
  • zorgen beter voor zichzelf zorgen en bewegen meer;
  • zijn spiritueler, d.w.z. ze zijn in staat om zichzelf als onderdeel van een groter geheel te zien.

Het is dus een heel goed idee om bewust dankbaarheid te cultiveren. Maar hoe kun je dat het beste doen? Nou, gelukkig op heel veel verschillende manieren:

Hou een dankbaarheidsdagboek bij
Een veelgebruikte manier om dankbaarheid te cultiveren is om een dankbaarheidsdagboek bij te houden. En dat hoeft niets fancy te zijn; het gaat erom dat je iedere dag (aan het eind van de dag) tenminste 3 tot 5 dingen opschrijft waar je dankbaar voor bent.

Zeg vaker ‘dankjewel’
Probeer gedurende de dag bewust een aantal keer ‘dankjewel’ te zeggen tegen mensen (of dingen – het hoeft niet hardop ;-)). Bijvoorbeeld tegen je partner, kinderen, de buschauffeur, de caissière, je huis, de auto, de boom in de achtertuin etc. Wil je nog verdergaan, dan kun je ook nog toelichten waarom je dankbaar bent: omdat ze hun bord hebben opgeruimd, je op tijd op je bestemming bent, beschutting tegen de zon hebt, etc.

Vertel elkaar aan het eind van de dag waar je dankbaar voor was
Bijvoorbeeld als je met elkaar aan tafel zit, of bij het naar bed brengen van de kinderen. Dit is een leuke manier om de dag op een positieve manier af te sluiten en om het gesprek met je partner en/of kinderen aan te gaan. En door je kinderen al op jonge leeftijd te stimuleren geregeld hun dankbaarheid te tonen, hebben ze hier in hun verdere leven profijt van!

Schrijf een dankbrief aan iemand die een belangrijke invloed op je leven heeft gehad
Vertel daarin uitgebreid wat het is wat je zo aan deze persoon waardeert en waar je dankbaar voor bent. Als je wilt, en indien mogelijk, kun je deze brief daadwerkelijk ook aan deze persoon geven. Vind je dit te spannend dan kun je het ook iets kleiner maken door zo nu en dan expliciet tegen iemand te zeggen wat je zo fijn aan hem of haar vindt.

Sta eens bewust stil bij wat je aan jezelf waardeert
Het is vaak gemakkelijker bedenken wat je zo fijn aan een ander vindt, dan wat je aan jezelf waardeert. Toch is het ook goed om juist dat af en toe te doen. Schrijf het eventueel op en leg het op een plek waar je het zo nu en dan nog even na kunt lezen.

Probeer af en toe een dag zonder klagen, roddelen of oordelen door te brengen
Wees je daarbij heel bewust van wanneer de neiging om te gaan klagen, roddelen of oordelen zich voordoet, en probeer in plaats daarvan iets positiefs te bedenken over de persoon over wie het gaat of de situatie die zich voordoet.

Probeer vaker dankbaarheid te voelen
Als je opschrijft waar je dankbaar voor was, ‘dankjewel’ zegt of aan elkaar vertelt waar je dankbaar voor bent, probeer dan ook echt de dankbaarheid te voelen. Neem bewust de tijd om te voelen hoe dankbaarheid voelt en wat het met je doet.

Ondertussen zijn mijn kinderen weer thuis. Ik kijk dankbaar toe hoe ze (voor nu althans) lekker met elkaar spelen. Intens dankbaar dat ik twee van die toppers heb!

Liefs, Femke

Volg mij ook op Facebook en Instagram!

huffingtonpost.com