Dankbaarheidsmeditatie – een simpele manier om je gelukkiger te voelen!

Dankbaarheidsmeditatie

Dankbaarheid uiten is misschien wel één van de meest simpele manieren om je beter te voelen. Dankbaarheid is een gevoel van waardering voor wat je hebt of ervaart – tastbaar of ontastbaar. Aan je dankbaar voelen zijn heel veel positieve effecten verbonden, die er allemaal toe leiden dat je je gelukkiger voelt. Reden genoeg dus om een gevoel van dankbaarheid bewust en actief bij jezelf te cultiveren. Eén van de manieren waarop je dit kunt doen is door middel van een dankbaarheidsmeditatie. In dit artikel lees je hoe je dat doet!

Dankbaarheidsmeditatie

> Lees meer over de kracht van dankbaarheid

Een sterk gevoel van dankbaarheid ontwikkel je door steeds maar weer bewust aandacht te besteden aan de dingen waar je dankbaar voor bent. Een (korte) dankbaarheidsmeditatie kan daar heel goed bij helpen. Doe de meditatie zo vaak je kunt (bij voorkeur iedere dag) om het meest positieve effect te bereiken.

Zo doe je de dankbaarheidsmeditatie:

  • Ga in je favoriete meditatiehouding zitten en zorg ervoor dat je comfortabel zit, zodat je dit enige tijd vol kunt houden.
  • Sluit je ogen en richt je aandacht voor een paar momenten op je ademhaling. Probeer je ademhaling niet te leiden, maar volg het natuurlijke ritme van je ademhaling. Je zult ervaren dat als je je op de ademhaling concentreert, deze vanzelf dieper en gelijkmatiger wordt.
  • Wanneer je je rustig en ontspannen voelt, stel jezelf de volgende vraag: “Waar ben ik echt dankbaar voor?”
  • Laat het antwoord vanzelf naar je toekomen en focus je op het eerste wat bij je opkomt.
  • Komt er niets bij je op, accepteer dat dan zonder oordeel en stel jezelf de vraag gewoon opnieuw.
  • Neem het eerste wat bij jou opkwam in gedachten en bouw daar op voort. Probeer dat waar je dankbaar voor bent levendig voor je geest te halen en de dankbaarheid echt te voelen. Laat je hele lichaam en geest zich erdoor vullen.
  • Probeer dit gevoel een paar minuten vol te houden, zodat de positiviteit zich diep in je verankert.
  • Als het genoeg is, doe je je ogen weer open en kom je uit de meditatiehouding. Probeer het gevoel van dankbaarheid de rest van de dag nog zoveel mogelijk bij je te dragen.

Combineer deze dankbaarheidsmeditatie met andere manieren om meer dankbaarheid in je leven te brengen, zoals een dankbaarheidsdagboek bijhouden of simpelweg vaker ‘dankjewel’ zeggen, om zo het gevoel van dankbaarheid nóg sterker en echt onderdeel van je dagelijkse leven te maken.

Ik wens je veel dankbaarheid en geluk toe!

Liefs, Femke

Volg mij ook op Facebook en Instagram!

Email to someoneTweet about this on TwitterPin on PinterestShare on FacebookGoogle+