6 dagelijkse gewoontes voor een gelukkiger leven

Dagelijkse gewoontes voor een gelukkiger levenWaar wordt je gelukkig van? We zijn vaak bezig met de grote dingen in ons leven. Een fijne baan, een mooi huis, een leuke vakantie. En natuurlijk, deze dingen zijn ook belangrijk. Maar er zijn ook kleine dingen die je in je dagelijkse leven kunt doen waar je gelukkiger van wordt. Gewoontes die je jezelf kunt aanleren die bijdragen aan een bewuster en daardoor gelukkiger leven. Want het zijn vaak juist de kleine dingen die het verschil maken. In dit artikel laat ik zien welke 6 dagelijkse gewoontes voor een gelukkiger leven je jezelf eigen kunt maken.

  1. Begin je dag positief

Zet de juiste toon door aan het begin van je dag iets te doen waar je een goed gevoel van krijgt. Maak je bed op, doe wat yoga oefeningen, maak je tussendoortjes en lunch alvast klaar of maak een stevige ochtendwandeling; je kunt natuurlijk alles kiezen wat je zelf wilt. Dan ben je in ieder geval je dag goed gestart. En is de kans groot dat dit doorwerkt in de rest van je dag.

2. Formuleer elke dag een doel voor die dag

Formuleer aan het begin van de dag een specifiek doel voor die dag. Bijvoorbeeld om die vervelende klus op het werk nu eindelijk eens op te pakken. Of om een nieuw recept voor het avondeten uit te proberen. Dit geeft richting aan je dag en als je je doel bereikt hebt, geeft het je een goed gevoel. Wees wel realistisch, hou het overzichtelijk en neem vooral niet te veel hooi op je vork, anders ligt teleurstelling op de loer en dan schiet je je doel voorbij.

3. Eindig de dag met dankbaarheid

Noem elke avond voordat je gaat slapen 3 of 5 dingen op waarvoor je dankbaar bent. Dat kan van alles zijn; omdat je een goede maaltijd hebt gegeten, je droog overgekomen bent, blij bent met het huis waarin je woont, je kinderen zo lief vindt, etcetera. Dit helpt je de dag met een positief gevoel af te sluiten en laat je even expliciet stil staan bij de vele zegeningen die je hebt.

4. Gooi iedere dag iets weg

Een opgeruimd huis is een opgeruimde geest. Rommel in huis kan tot een gevoel van stress leiden. Stress omdat je het niet fijn vindt dat het rommelig in je huis is en stress omdat je weet dat je het ook weer op moet ruimen. Elke dag iets weggooien helpt, hoe klein ook, orde in je huis te houden en gevoel van controle op je huis te krijgen.

5. Doe elke dag iets mindful

Kies een dagelijkse activiteit die je elke dag op een min of meer vast moment doet en neem je voor die activiteit elke dag op een mindful manier te doen. Bijvoorbeeld ’s ochtends douchen, de trap oplopen naar je werk of wachten op de trein. Als je een vaste activiteit op een vast moment kiest, het je de grootste kans dat je daadwerkelijk elke dag even een mindful moment hebt.

  1. Doe elke dag iets aardigs/liefs voor een ander

Het hoeft maar heel klein te zijn; een kopje thee voor je lief zetten, een extra boekje lezen met je kind voor het slapen gaan, in de trein opstaan voor iemand anders – kleine dingen die niet veel tijd hoeven te kosten maar de ander èn jezelf een goed gevoel geven. Gratis en voor niets!

Zoals je ziet, het zijn simpele dingen, maar ze kunnen een groot verschil maken. Ik zou zeggen; probeer het eens uit en zie wat het voor jou doet!