8 tips om te beginnen met vegan eten


8 tips om te beginnen met vegan eten

Ik ben vanaf het begin van dit jaar begonnen met zoveel mogelijk veganistisch te eten. Ik besloot om vlees en andere dierlijke producten zoveel mogelijk uit mijn dieet te schrappen o.a. omdat de veeteelt een enorme negatieve impact heeft op milieu en klimaat, en vanuit het oogpunt van dierenwelzijn. Toch was dit niet een plotselinge radicale beslissing en was er al een behoorlijk lange periode voorbij gegaan waarin ik al zo min mogelijk vlees at, geen melk meer dronk en experimenteerde met mogelijke vervangers voor vlees en zuivel. Het is dus een proces geweest waarin ik stap voor stap steeds meer dingen leerde en ontdekte. Overweeg jij ook een meer vegan lifestyle? Lees dan vooral deze 8 tips om te beginnen met vegan eten!

> Lees ook over waarom het een goed idee is om minder (of geen) vlees te eten!

8 tips om te beginnen met vegan eten

Hoewel een vegan lifestyle uiteraard veel meer omvat dan alleen vegan eten, is het niet meer eten van vlees en andere dierlijke producten wel het belangrijkste onderdeel. Deze 8 tips helpen je daarbij!

1. Start simpel en geef jezelf de tijd

Als je gewend bent om vlees en andere dierlijke producten te eten, kan het een te grote omslag zijn om van de één op andere dag helemaal veganistisch te eten. Want hoe moet je dat fixen als je gewend bent om dagelijks een stukje vlees op je bord te hebben en je boterhammetje met kaas te beleggen? Start daarom simpel en geef jezelf de tijd om te wennen aan en te experimenteren met vegan eten. Begin bijvoorbeeld met het veganistisch maken van één maaltijd per dag, bijvoorbeeld het ontbijt (boterhammetje met kaas word bijvoorbeeld boterhammetje met vegan smeerworst. Of pindakaas.). Of neem jezelf voor om één (nieuw) veganistisch gerecht per week te maken. Langzaamaan kun je dat dan uitbreiden naar meer maaltijden.

> Kijk voor inspiratie bij mijn vegan recepten!
> Kijk ook welk vegan broodbeleg er allemaal te vinden is!

2. Wees niet te streng voor jezelf

In aansluiting op hierboven, wees vooral ook niet te streng voor jezelf. Als het een keer niet lukt om een volledige vegan maaltijd te eten, is dat ook niet erg. Uit eten gaan kan bijvoorbeeld een behoorlijke uitdaging zijn als je vegan wilt eten. De meeste restaurants hebben met geluk slechts één of twee vegetarische gerechten op de kaart, laat staan iets wat volledig veganistisch is. Kies dan gewoon het vegetarische gerecht en maak je niet te druk om de kaas, room etc. die daar dan nog in zit.

3. Wees reëel

Hoewel er steeds meer goede vervangers komen (zie ook hieronder) doen met name de vleesvervangers wat mij betreft in de meeste gevallen echt nog wel onder voor het ‘echte werk’. Een perfect gebakken sappige biefstuk is nu eenmaal heel moeilijk na te maken. Veganistisch eten betekent dus dat je echt wel wat moet inleveren (als biefstuk zeg maar echt je ding is ;-)). Hou dit dus in je achterhoofd om teleurstelling en voortijdig afhaken te voorkomen. Laat niet onverlet dat daar heel veel lekkere dingen tegenover staan die je in het overgrote deel van de gevallen het vlees volledig doen vergeten!

4. Maak het niet te ingewikkeld

Ik heb een paar hele fijne vegan kookboeken. Alleen het lezen van de recepten die daarin staan doet me vaak het water al in de mond lopen. Alleen zijn sommige van die recepten wel erg lang en uitgebreid, en dan maakt dat ik dan toch wel een beetje afhaak. Voor mij moet koken vooral simpel zijn. Dus als je wilt beginnen met veganistisch te koken, maak het dan vooral in het begin niet te ingewikkeld. Dus ja, je kunt meteen een poging te doen om die pekingeend na te maken. Maar je kunt bijvoorbeeld ook gewoon beginnen met het vervangen van het echte gehakt in je pastasaus door een veganistische variant.

5. Zorg voor een vervangende bite (in plaats van vlees) in je eten

OMG dit is zo belangrijk! Voordat ik begon met veganistisch te eten was ik vooral bang dat ik de hartige bite van vlees in mijn maaltijden heel erg zou gaan missen. Het doembeeld van warme maaltijden met alleen maar groenten is vaak bij mij opgekomen. Het is dus ten zeerste aan te raden om voor een vervangende bite je eten te zorgen, door bijvoorbeeld gebruik te maken van vleesvervangers, noten of peulvruchten. Wees ook royaal met kruiden (en dat hoeft heus niet alleen maar zout te zijn) om zoveel mogelijk die hartige bite te krijgen.

6. Gebruik vlees- en zuivelvervangers

Dat gezegd hebbende; wees niet bang voor het gebruik van vlees- en zuivelvervangers. Er zijn ondertussen heel veel goede te koop in de supermarkt. Of je maakt ze zelf! Experimenteer en leer welke vervangers in welke gerechten voor jou werken.

> Bekijk ook mijn recept voor vegan Parmezaanse kaas

7. Heb een aantal go-to recepten voor als je het even niet meer weet

Wordt het je allemaal wat te veel en zie je het even niet meer zitten? Zorg er dan voor dat je een aantal (simpele) go-to recepten hebt die al eerder beproefd en goed bevonden hebt. Voor mij zijn dat bijvoorbeeld mijn vegan macaroni, tortillas uit de oven en pasta met zongedroogde tomaten!

8. Dring jezelf niet op, geef anderen de tijd om eraan te wennen

Grote kans dat jij niet alleen voor jezelf, maar regelmatig voor anderen kookt. Een beslissing om te beginnen met vegan te eten wordt niet per sé altijd met het hele gezin gemaakt. Bij mij was het ook echt mijn beslissing en niet bijvoorbeeld die van mijn vriend. En hoewel ik over het algemeen bepaal wat we eten – en dat over het algemeen dus ook volledig veganistisch is – hou ik toch echt ook wel rekening met hem en de kinderen. Dus een gerecht wat we voorheen met bijvoorbeeld kaas aten maak ik zo nu en dan nog steeds, maar dan met de kaas apart of alleen over een gedeelte van het eten zodat ik het niet hoef te eten.

Het mooie is wel dat hoe langer we veganistisch eten, hoe meer ook mijn gezin er aan gewend raakt en hoe minder ook zij behoefte hebben aan vlees. Dat maakt mij toch maar weer duidelijk dat deze manier van eten ook echt een kwestie van wennen is, en dat zelfs mensen die het hardst roepen dat zij “toch echt niet zonder vlees zouden kunnen leven” dat misschien best wel tóch zouden kunnen.

Dit zijn mijn tips om te beginnen met vegan eten. Ik hoop dat je er iets aan hebt. Heel veel succes!

Liefs, Femke

Volg mij ook op Facebook en Instagram!

Email to someoneTweet about this on TwitterPin on PinterestShare on FacebookGoogle+