5 tips om je kinderen gezond te laten eten

Gezond eten voor kinderen

Kinderen en eten. Vanaf het moment dat ze geboren zijn houdt het moeders (en vaders) vaak enorm bezig. Drinkt mijn baby wel genoeg? Hoe vaak moet hij drinken? Heeft hij honger of wil hij alleen een speentje? Wanneer introduceer ik vast voedsel? En als ze wat ouder zijn en met de pot mee-eten kan het een behoorlijke uitdaging zijn om ze nieuwe dingen te laten eten. En menig ouder worstelt dan nog steeds met de vraag of hun kindje wel genoeg binnenkrijgt. En dan komt de leeftijd dat je kind van de één op de andere dag dingen niet meer lust, die hij de week daarvoor nog smaakvol oppeuzelde. En dat hij snoep en ander ongezond voedsel ontdekt. Hoe erg je ook je best hebt gedaan om hem zo lang mogelijk daarvan weg te houden. Je kunt hem op een gegeven moment simpelweg niet meer een appel meegeven waar de andere kindjes op de crèche een koekje eten. En dan is het een kwestie van je kind aansporen gezonde dingen te eten en de juiste balans te vinden. In dit artikel geef ik je daarom een aantal tips om je kind gezond te laten eten.


1. Jong geleerd…

Met kinderen en gezond eten geldt hoe eerder je eraan begint hoe beter. Dus hoe eerder je ze met gezond eten kennis laat maken, hoe sneller ze het leren eten en waarderen. Ik heb mijn kinderen vanaf het moment ze vast voedsel gingen eten met verschillende smaken en texturen kennis laten maken. Zelf gemaakt en niet volledig glad gepureerd. En ik probeer ook nu nog steeds veel variatie in het eten aan te brengen, zodat ze steeds weer nieuwe dingen leren kennen en (hopelijk) leren waarderen.

2. De aanhouder wint

Sommige kinderen eten meteen alles wat je ze voorzet (mijn dochter) en sommige hebben een (lang) aanloopje nodig (mijn zoon). Maar bij de meeste kinderen geldt dat als je het vaak genoeg aanbiedt, dat ze het op een gegeven moment leren eten. Mijn zoon moest niets van cherrytomaatjes hebben, terwijl mijn dochter ze als snoepjes opeet. Maar ik ben ze wel elke keer aan blijven bieden. En ja hoor, op een gegeven moment ging de knop om nu vind hij ze net zo lekker als zijn zus.

3. Maak het leuk

Eten op een leuke manier aanbieden doet wonderen. Een schaaltje met fruit? Mwah. Dat zelfde fruit op een satéprikker of verwerkt in een ijsje? Bingo! Fruit en groenten in grappige vormpjes doen het ook altijd goed. En het aloude vliegtuigje of trein in de tunnel voor het volgende hapje? Nailed it!

4. Bied fruit en groente bij elke maaltijd aan

Soms hebben kinderen even geen zin in hun groenten of fruit. Ik heb ook niet op elk moment van de dag zin in een appel. Als het avondeten dan bijvoorbeeld het enige moment is dat ze groenten aangeboden krijgen en ze dat nou net niet willen… Ik probeer daarom bij elke maaltijd ook iets van groente of fruit aan te bieden. Een paar plakjes komkommer of banaan op de boterham of een paar cherrytomaatje on the side. Zo krijgen ze gedurende de dag toch voldoende binnen.

5. Goed voorbeeld doet volgen

Kleine kinderen zijn net papegaaien. Ze doen je graag na. Dus als zij jou keer op keer gezonde keuzes zien maken en groenten en fruit zien eten, is de kans groot dat ze je daar in nadoen. En ja, dat betekent ook wel een beetje dat je niet in bijzijn van je kinderen zelf ongezonde dingen eet. Of dat je het in ieder geval zo sneaky doet dat ze het niet doorhebben.

Het kan soms een behoorlijke opgave zijn om je kinderen gezond te laten eten, maar needless to say, het is het natuurlijk meer dan waard. Ik wens je heel veel succes toe met jouw kindjes!